Közélet

Késésben van a Duna hajózhatósági projektje

Késésben van a Duna hajózhatósági projektje

2011. augusztus 19., péntek
Késésben van a Duna hajózhatósági projektje

Késésben van a Duna hajózhatóságát célzó projekt tervezési szakasza, miután a zöldhatóság több, már jogerős környezetvédelmi engedélyt visszavont; a tervező konzorciumnak új stratégiai környezeti vizsgálatot kell készítenie.

A most folyó projekt keretében a VITUKI Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutatóintézet Nonprofit Kft. vezette négytagú konzorcium a beavatkozás környezeti vizsgálatát, a vízjogi engedélyek megszerzését és a tendertervek elkészítését vállalta. A tervek alapján később a Dunán Szob és a déli országhatár között 31 szakaszon végeznének szabályozást a folyó hajózhatóságának javítása érdekében. A Dél-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a közelmúltban több, már jogerős környezeti engedélyt visszavont. A zöldhatóság - a honlapján is közzétett határozatokban - arra hivatkozott, hogy a teljes folyamszakasz stratégiai környezeti vizsgálat (SKV) végleges elfogadásáig nem lett volna szabad elkezdeni a részletes tervezést. Az országos főfelügyelőség a 2009-ben készített SKV-ról adott véleményében olyan változat létrehozását tartotta szükségesnek, amelyben a környezeti célok a lehető legjobban érvényesülnek, a hajózási célok pedig jelentős kompromisszumokkal teljesülnek. A VITUKI Kft. és egy másik konzorciumi tag, az Aquaprofit Zrt. megfellebbezte a visszavonó határozatokat, a fellebbezést jelenleg az országos főfelügyelőség bírálja el.

Sass Jenő

, a VITUKI Kft. szakági igazgatója a visszavonás kapcsán az MTI-nek elmondta: álláspontjuk szerint az SKV környezeti értékelését az országos főfelügyelőség és az Országos Környezetvédelmi Tanács hivatott véleményezni, és nem tartozik az egyes felügyelőségek hatáskörébe. Megjegyezte továbbá, hogy a tervezés során messzemenően figyelembe vették a környezetvédelmi, természetvédelmi szempontokat. Az igazgató szerint a jogerős határozatok visszavonása ellehetetleníti a projektet, amelyet így a 2011. november 30-i határidőre már nem tudnak befejezni. Ez esetben a 8 millió eurós projekt 50 százalékos európai uniós támogatását vissza kell fizetni, és az ország az EU elmarasztalására is számíthat - tette hozzá. Sass Jenő utalt arra, hogy a Palkovicovo-Mohács szakasz hajózhatóságának javítását az EU az európai közlekedési hálózat fejlesztése (TEN-T) prioritásai között 2014-ig irányozta elő, ennek teljesítéséhez a jövő év második negyedévében el kellene kezdeni a kivitelezést. A tervek szerint valamivel több mint húszmilliárd forintból a Szob és Mohács közötti, 31 gázlós szakasz kiváltható néhány százezer köbméternyi mederanyag áthelyezésével. A beavatkozásokkal elérhető cél, hogy a nemzetközi hajózásban szokványos, 2,5 méter merülésű hajókaravánok az éves jégmentes időszak 94 százalékában akadálymentesen közlekedhessenek. A jelenlegi feltételek a hajók közlekedését az év felében, harmadában csak merülési korlátozással teszik lehetővé. A projekt része lenne mintegy tíz - többek közt a váci, solti, gödi - mellékág revitalizációja is. A konzorcium szerint a Duna jelenlegi áruforgalma a lehetséges kapacitás mindössze 10-15 százaléka, bár a folyó a jelenlegi forgalom tízszeresét is elbírná. Civil szakemberek már a projekt előtt készült megalapozó tanulmányt élesen bírálták; a WWF Magyarország későbbi, 2010-es elemzésében azt állította, hogy a hajózhatósági projekt a Duna ökológiai adottságaiból származó szolgáltatásai - turizmus, horgászat, ivóvíz, öntözés - területén évi tízmilliárd forintos nagyságrendű károkat okoz.

Fülöp Sándor

, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa 2010-ben végzett vizsgálata arra hívta fel a figyelmet, hogy ökológiai kockázatot rejt az, hogy a Duna hajózhatóságával kapcsolatos hazai jogszabály sokkal szigorúbb követelményeket támaszt, mint amire Magyarországot a nemzetközi megállapodások kötelezik. Az ombudsman vizsgálandónak tartotta azt is, hogy mekkora lesz a tervezett hajóút fenntartási költsége, és ez mennyiben térül meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.