Közélet

Hibrid buszt tesztelnek Szegeden + FOTÓK

Hibrid buszt tesztelnek Szegeden + FOTÓK

2011. július 22., péntek
Hibrid buszt tesztelnek Szegeden + FOTÓK
Jövő hét péntekig Szeged utcáin egy olyan Volvo buszt állítanak forgalomba, mely a dízel mellett egy elektromos motort is tartalmaz. A hibrid járművel 35%-kal csökkenthető a fogyasztás – hangzott el a jármű pénteki bemutatóján a Tisza Volán Zrt. telephelyén. A Tisza Volán Zrt. telephelyén bemutatott Volvo típusú hibrid buszból jelenleg mintegy 200 üzemel Európa-szerte. Vezetése semmiben sem különbözik egy hagyományos autóbuszétól, egy kék lámpa jelzi mindössze, ha bekapcsol a hibrid üzemmód. Az általunk megkérdezett sofőr szerint először érdekes volt vezetni, hiszen a megállóban leállt a dízelmotor. Mára megszokta a hibrid buszt, s mint megtudtuk, az utasok semmilyen különbséget nem tapasztalnak. Ezeknek a hibrid járműveknek az erőforrása ugyan dízelmotor, de mellette megjelenik a villanymotor is párhuzamosan, s az automatika dönti el, hogy mikor melyik üzemel – magyarázta Molnár József, a Tisza Volán Zrt. műszaki fejlesztési és járműgazdálkodási igazgatója. A két motor egymástól függetlenül és egymás mellett is képes üzemelni. Fontos tudni, hogy a dízelmotorok például a megállókból történő elinduláskor a legkedvezőtlenebb körülmények között üzemelnek. A hibrid buszoknál azonban lekapcsolja az automatika a dízelmotort és csak villanymotor hajtja ilyenkor a járművet. „Amikor 15-20 km/h körüli sebességre gyorsul a busz, akkor fokozatosan bekapcsol a dízelmotor is, és együtt hajtják a kerekeket. Ezt követően a 35 km/h sebességnél lekapcsol a villanymotor” – részletezte a hibrid jármű működését Molnár József. Hozzátette, másik jelentős különbség, hogy lassításkor és fékezéskor a villanymotor generátorként funkciónál, vagyis tölti az akkumulátorokat. „Ezekkel az előnyökkel várhatóan 35-40%-kal kevesebb üzemanyagba kerül ugyanannak az útnak a megtétele, mint egy hagyományos dízelmotorral” – összegezte. A hibrid jármű ára azonban igencsak borsos, hiszen míg egy jól felszerelt, klímás, városi autóbusz 50 millió forintba kerül, addig a hibrid körülbelül 80 millióba. A Tisza Volánnak egyelőre saját forrásai nincsenek ilyen autóbuszok vásárlására, Molnár József azonban arra számít, hogy a jármű környezetvédelmi előnyei miatt meg fognak jelenni olyan pályázati források, amelyek az ilyen típusú fejlesztéseket támogatják. Ebben az esetben pár év múlva Szeged útjain is szállíthatják az utasokat ilyen modern, környezetkímélő autóbuszok. Egyelőre csak a tesztüzem alatt, szombattól jövő hét péntekig utazhatnak a szegediek ezzel a hibrid járművel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.