Kultúra

Terrence Malick filmje kapta az Arany Pálmát Cannes-ban

Terrence Malick filmje kapta az Arany Pálmát Cannes-ban

2011. május 22., vasárnap
Terrence Malick filmje kapta az Arany Pálmát Cannes-ban

Az amerikai versenyfilmek, Terrence Malick The Tree of Life (Életfa) című alkotásának ítélte vasárnap a Robert de Niro vezette zsűri az Arany Pálmát a 64. Cannes-i filmfesztiválon.

A 67 éves

Terrence Malick

ritkán forgat, negyvenéves pályafutása ellenére az Életfa csak az ötödik játékfilmje, amelyet rendezőként jegyez. A teljes univerzum működését bemutató, több mint kétórás film története az ötvenes években egy vallástól átitatott texasi kisvárosban játszódik, s egy átlagos háromgyerekes amerikai család sztoriját meséli el: a tekintélyelvű, fiait elnyomó apát alakítja

Brad Pitt

, oldalán a gyengédséget és az irgalmasságot megtestesítő anyával, akit

Jessica Chastain

játszik. A családtörténet azonban csak része egy az "életnél is hatalmasabb", kozmikus perspektívába helyezett alkotásnak, amelyben a világ keletkezésétől az élet megjelenéséig az evolúció különböző formáit is bemutatja a rendező, s nagyon fontos szerep jut a természeti képeknek, illetve a vallást, valamint a filozófiát érintő kérdéseknek. A félénkségéről ismert rendező nem jelent meg a díjátadón, az Arany Pálmát producere,

Bill Pohlad

vette át

Jane Fonda

amerikai színésznőtől. "Nehéz egy óriás helyében állnom" - mondta a producer. Malick egyébként hétfőn, a díszbemutatót megelőző fotózáson és sajtótájékoztatón sem vett részt, de a fesztivál vezetősége megerősítette: az esti világpremieren a teremben volt, s az egyik hátsó sorban foglalt helyet diszkréten. Az Arany Pálma után a második legjelentősebb díjat, a zsűri Nagydíját megosztva kapta a török

Nuri Bilge Ceylan

Volt egyszer egy Anatólia és a fődíjat korábban már kétszer is elnyert belga

Jean-Pierre Dardenne

és

Luc Dardenne

Le gamin au vélo (A biciklis kölyök) című drámája. A fesztiválról kitiltott dán

Lars von Trier

Melancholia című filmjében nyújtott játékáért az amerikai

Kirsten Dunst

kapta a legjobb női alakítás díját. A film sajtótájékoztatóján a nácizmus iránti szimpátiáját hangoztató rendezőt persona non gratának nyilvánította a fesztivál vezetősége, de a kritikusok által méltatott alkotás a versenyben maradhatott. Ezért a döntésért Kirsten Dunst külön köszönetet mondott

Thierry Frémaux

művészeti igazgatónak, a szerepéért pedig Lars von Triernek. A legjobb férfi alakítás díját a francia

Jean Dujardin

érdemelte ki

Michel Hazanavicius

The Artist című fekete-fehér néma filmjének főszerepében nyújtott játékáért. A népszerű francia színész egy némafilmsztárt alakít, akinek karrierjét a hangosfilm betörése kerékbe töri. A zsűri díját a francia filmrendezőnő,

Maiwenn

vehette át. A 35 éves színésznőként indult rendezőnő harmadik filmje egy szkeccsszerűen felépített, dokumentumfilmes eszközökkel dolgozó alkotás: egy párizsi kerületi rendőrség gyermekvédelmi osztályának stresszes mindennapjait mutatja be. A pedofil ügyek, a kiskorú zsebtolvajok, valamint az elhagyott vagy sérült gyerekekét folytatott küzdelemmel párhuzamosan az összetartó és éjjel-nappal együtt élő csapat tagjai családi és magánéleti konfliktusai is kirajzolódnak humoros és pergő jeleneteken keresztül. A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az izraeli

Joseph Cedar

Lábjegyzet című filmjének könyvéért ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját pedig a dán

Nicolas Winding Refn

Los Angelesben játszódó akciódrámája, a Drive érdemelte ki. A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát

Maryna Vroda

ukrán rendezőnő vihette haza a francia produkcióban készült Cross című alkotásáért. A legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera díjat

Pablo Giorgelli

argentin rendező Las Acacias című filmje kapta, amelyet a Kritikusok Hete (La Semaine de la Critique) elnevezésű válogatásában mutattak be. A fesztivál négy szekciójába beválogatott fiatal rendezők munkáit, összesen 23 elsőfilmet egy külön héttagú zsűri értékelte, amelynek magyar tagjai is volt

Vezér Éva

, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatójának személyében. A filmes szakember az MTI-nek elmondta: a zsűri munkája nagyon nehéz volt, mert az új generáció esetében nem lehet egységes trendről beszélni, témájukban és stílusukban egyaránt nagyon különbözőek voltak az idei elsőfilmek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.