Közélet

Benyújtotta költségvetési módosító indítványait a szegedi Fidesz-KDNP frakció

Benyújtotta költségvetési módosító indítványait a szegedi Fidesz-KDNP frakció

2011. február 22., kedd
Benyújtotta költségvetési módosító indítványait a szegedi Fidesz-KDNP frakció

A szegedi városi közgyűlés Fidesz-KDNP frakciója benyújtotta módosító indítványait a 2011. évi szegedi költségvetés tervezetéhez. Ennek részletei az alább közölt sajtóközleményben olvashatók.

A Fidesz-KDNP érdekelt egy jó és fenntartható szegedi költségvetés elfogadásában

A Fidesz frakció Szegeden határidőre benyújtotta a 2011. évi szegedi költségvetés tervezetéhez a módosító indítványait. Korábbi kritikai álláspontunk alapján a módosítók az évek óta jelzett problémák kijavítását célozzák. Most is – mint eddig bármikor – tisztában vagyunk azzal a felelősségünkkel, hogy miénk a legnagyobb frakció (bár abszolút többségünk nincs) és ez kötelezettségeket jelent. A Fidesz szerint vállalhatatlan a szegedi költségvetés jelenlegi, Botka László polgármester által benyújtott tervezete, de a módosító indítványaink elfogadása egy sor problémát kiküszöbölne. Politikailag könnyen megtehetnénk, hogy a hiány növelése árán ráígérnénk a polgármesterre és költenénk a pénzt nekünk fontos dolgokra. Nem ezt tesszük. A jelenlegi tervezet fenntarthatatlan pályára állítaná az önkormányzatot és hosszútávon finanszírozhatatlan pénzügyi helyzetet teremtene. A büdzsé tervezete 8,5 milliárd forint hiányt tartalmaz, ezzel a közvetlen adósság (kötelezettségvállalás) közel 4 milliárd hitel felvételével jóval 20 milliárd forint fölé nőne. Nem véletlen, hogy a költségvetés koncepcióját a közgyűlés decemberi ülésén elutasította, s a napokban a Pénzügyi Bizottság sem támogatta azt. Az Állami számvevőszék tavaly decemberi jelentése – azon túl, hogy sok egyedi problémát is feltárt - károsnak és kockázatosnak ítélte az évek óta tartó folyamatot. Az ÁSZ a belső ellenőrzés problémáiért a főjegyző fegyelmi elmarasztalását indítványozta, mi az egész folyamatért – összhangban az önkormányzati törvénnyel – a főjegyző mellett elsősorban a polgármestert tekintjük felelősnek. A 2011-es költségvetés tervezete az eddigieknél is jobban erőlteti az olyan fejlesztéseket, látványberuházásokat, amelyek amellett, hogy összehangolásuk hiánya miatt élhetetlenné tennék a várost, fenntarthatatlanok és hosszútávon finanszírozhatatlan helyzetbe hozzák az önkormányzatot. A hatalmas adósság felhalmozásával a szocialisták az országot berogyasztották, Szegedet nem hagyjuk. Az eladósodás tempójának csökkentése több év alatt valósulhat csak meg, az előző évek sokévi elkötelezettségei nem változtathatóak meg egyik pillanatról a másikra, azok – szándékaink ellenére - komoly jogi és pénzügyi hátrányokkal járnának. A tendencia megfordítására azonban már idén szükség van és mi erre kísérletet teszünk. Javaslatunkban éppen ezért ezt célozza az un. stabilitási tartalék létrehozása (több mint fél milliárd forint), aminek célja a működési biztonság fenntartása mellett a kisebb hitelfelvétel ill. bizonyos hitelek visszafizetése. Ez egy jelzésértékű kezdő lépés, a következő években folytatni kell a meginduló gyakorlatot. A nehezen átlátható polgármesteri keret helyett egy átlátható un. működési kiadások tartalékkeretét hoznánk létre. Több területen (pl. közbeszerzés) a illetékes bizottságok kezébe tennénk azokat a döntéseket, amelyeket eddig a polgármester hozott meg és amiről soha nem értesült a nyilvánosság. Erőteljes támogatást biztosítanánk azoknak a városrészeknek, amelyek eddig mellőzöttek voltak, (kertvárosi részek, kiskertek, csatolt városrészek) és megőrizzük a belváros támogatását. A külső részek közül az eddig egyoldalúan támogatott panelnegyedek támogatását fenntartjuk ugyan ( új lakótelepi keret), de kiegyenlített forráselosztásban gondolkodunk. Több olyan új alapot hoznánk létre (járda felújítási keret, kiskert alap, játszótér alap, idősügyi alap, sport fejlesztési alap, polgárőr keret stb.), amelyek a mindennapokat pozitívan befolyásolják, élhetőbbé teszik környezetünket, jobbá hangulatunkat és persze ezekről is a bizottságok döntenének. Ezeknek a fedezete belső átcsoportosításból származna. Választási ígéretünknek megfelelően a négy részönkormányzat (Dorozsma, Tápé, Szőreg és Szentmihály) számára saját alapot hoznánk létre (un. részönkormányzati alap): ott szülessen a döntés, ahol helyben a legtöbb információ van. Ez is csak az első lépés, évek alatt fog kiteljesedni a folyamat. Összességében javaslatunkról elmondható, hogy magában hordozza a hiány csökkentésének igényét és lehetőségét, csökkentené a bürokráciát, a hivatalt erőteljes fogyókúrára fogná, törölne egy fejlesztést (nagykörúti középső buszsáv) és felvetné bizonyos fejlesztések egy-két éves elhalasztásának lehetőségét. Az átcsoportosítások a működőképességet megtartják és takarékosságra ösztönöznek, csökkentik a hivatal nagyságát. A beterjesztett polgármesteri elképzeléshez képest egyik javaslatunk sem kívánja meg új hitel felvételét és egyik sem megszorításra épül. Épp ellenkezőleg.

Szeged, 2011. február 22.

Bohács Zsolt frakcióvezető Póda Jenő gazdasági tanácsnok

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.