Közélet

Méregdrága trolibuszbeszerzés Szegeden

Méregdrága trolibuszbeszerzés Szegeden

2010. december 16., csütörtök
Méregdrága trolibuszbeszerzés Szegeden
Eredmény született a szegedi elektromos közlekedési nagyprojekt során a forgalomba állítani tervezett alacsonypadlós csuklós trolibuszok beszerzésnél, melyekkel a 10-es buszt kiváltani szánt 10-es trolibuszvonalat tervezik kiszolgálni. A SZEGEDma.hu értesülései szerint a szokásos átlagárnál darabonként mintegy 70-90 millió forinttal drágábban jutott a járművekhez a város, erősen megkérdőjelezhető tehát a projekt racionalitása. A tendert egy olyan konzorcium nyerte el, melynek egyik tagját 2010 novemberében, két nappal az ajánlattételi határidő vége előtt, 600 ezer forint tőkével hozták létre. Az alacsonypadlós csuklós trolibuszok vételére kiírt közbeszerzés első körében, 2009 tavaszán a kiírás szerint a beszerzés értékét 1 milliárd 330 millió forintban állapították meg, s Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata tíz trolibuszt tervezett vásárolni 133 millió forintos darabáron (ez a 2010-es 279 Ft/euró áron 476 702 euró/darab). Ez a tender sikertelennek bizonyult, mivel a két jelentkező (a CEGELEC és az orosz Transz-Alfa Elektro) nem adott megfelelő ajánlatot. A második körben, 2010 elején a tervezett érték már komolyan megemelkedett: 5 millió 930 ezer euró lett a beszerzés összértéke, ami 593 ezer eurós, azaz 165 millió 447 ezer forintos darabárat jelentett. Ezt a tendert is sikertelennek nyilvánították azonban érvényes ajánlat híján. Ezúttal a TT TEAM Járműjavító és Tervező Kft., a Skoda és az ARC jelentkeztek, de egyiküket sem lehetett győztesnek hirdetni. Így érkeztünk el a harmadik körhöz, mikor a villamosbeszerzésen megtakarított 900 millió forint átirányításával már nem csak a darabár, de a darabszám is megemelkedhetett. Az ekkor már beszerezni kívánt 10+5 jármű tervezett összértéke: 9 millió 405 ezer euró, ami 627 ezer eurós, azaz 279 Ft-os árfolyamon számolva 174 millió 933 ezer forintos egységárat von maga után 15 troli vásárlása esetén. December 10-én hirdették ki a döntést. Szeged városa végül 13 járművet vásárol a tenderen nyertes Ikarus–Skoda Konzorciumtól (tagjai: Magyar Trolibusz Korlátolt Felelősségű Társaság, Skoda Electric a.s. Tylova), darabonként 799 ezer 500 euróért, azaz a mai hivatalos euró-középárfolyam szerint több mint 220 millió forintért! (A prototípust a szerződéskötéstől számított tíz hónapon belül kell leszállítani.) Jól látható, az első körhöz képest nem kevesebb, mint 90 millióval emelkedett egy troli beszerzési ára! Informátorunk szerint átlagosan 130-150 millió forint körül mozog a piacon ez a költség, tehát mindent egybevetve a polgármester által bevallottan nehéz gazdasági körülmények között lévő Szeged méregdrágán jutott a járművekhez. Vessük össze most a beszerzési az árakat a piacon szabadon elérhető modern, EU5 vagy jobb környezeti kategóriájú, azonos szállítóképességű és szolgáltatású buszok áraival is! A különbségek több mint elgondolkoztatóak...

Buszok:

Mercedes-Benz Conecto G 18 m 4-ajtós: 268.700 EUR + légkondicionáló 20.470 EUR +ÁFA (74.967.300+5.711.130 = 80.678.430 HUF) M-B Citaro G CNC 18 m 3-ajtós: 335.800 EUR + légkondicionáló 22.210 EUR +ÁFA (földgázüzemű busz) (93.688.200+6.196.590=99.884.790 HUF) M-B Capacity 19,4 m 4-ajtós: 362.000 EUR + légkondicionáló 29.200 EUR +ÁFA (100.998.000+8.146.800=109.144.800 HUF) Volvo BASC (B9LA-7700) 18 m 3-ajtós: 275.742 EUR légkondicionálóval (76.932.000 HUF + ÁFA) Volvo BASC (B9LA-7700) 18 m 4-ajtós: 278.452 EUR légkondicionálóval (77.688.000 HUF + ÁFA) Kravtex Credo 18 m légkondicionáló nélkül: 63.000.000 HUF + ÁFA Kravtex Citadell 18,9 m légkondicionálóval: 70.000.000 HUF +ÁFA (Utóbbiak magyar gyártásúak.) Az ügy külön pikantériája, hogy a tender nyertese egy újonnan alapított cég: a Magyar Trolibusz Korlátolt Felelősségű Társaságot 2010. november 8-án jegyezték be (két nappal az ajánlattétel benyújtásának végső határideje, 2010. november 10. előtt – a szerk.), ekkor kelt a létesítő okirata. A gazdasági társaság összes jegyzett tőkéje mindösszesen 600 ezer forint! Nemzetközileg elfogadott álláspont – így az általunk megkeresett szakértő – hogy a trolibuszok ára az alacsonyabb gyártási darabszám, a tervezett magasabb élettartam és a bonyolultabb technológia miatt a dízelüzemű, azonos kategóriájú buszok árának közel kétszerese. A fentiek szerint számolva a hazai gyártású buszt tekintve a trolibusz áránál elvileg az első kiírás szerinti értékből (azaz a 133 millió forintos darabonkénti árból) is ki lehetett volna indulni. Természetesen a legdrágább megoldást figyelembe véve a végeredmény is bekövetkezhetett, azaz darabonként több mint 220 millió forintért is lehet venni trolibuszt. (Megjegyezzük: a 133 milliós áron akár 21 trolit is be lehetett volna szerezni.) A kérdés csak az, hogy mennyire volt racionális ez a döntés. Különösen annak tükrében, hogy a legutóbbi, december 10-i közgyűlésen Botka László (MSZP) polgármester és párttársai azzal vádolták a jobboldalt, hogy az általa elfogadott döntések kárt okoznak a városnak. Botka Lászlóék állítása szerint a kismamabérlet kiterjesztése minden GYES-en és GYET-en lévő szülőre, a rakparti parkolás ingyenessé tétele miatt, illetve annak következtében, hogy a csatornadíjat nem 7, hanem 4,7 százalékkal emelték, több tízmillió forinttól esik el a város. Kíváncsian várjuk, vajon a polgármester mikor emelkedik, illetve emelkedik-e egyáltalán szólásra az alacsonypadlós csuklós trolibuszok beszerzése körüli furcsaságok kapcsán...

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.