Kultúra

(H)arcra fel!

(H)arcra fel!

2010. október 19., kedd
(H)arcra fel!

Elmúltam tizennyolc, elsőéves vagyok, bölcsészhallgató. Tervek: olvasott és szorgalmas leszek, hogy művelt és naprakész tudást közvetíteni képes magyartanára lehessek majd egykoron volt iskolámnak, vagy egy hasonlóan nagy múltú gimnáziumnak.

A tények és a tervek közötti most még jelentékenynek mondható szakadék áthidalását pedig a következőképpen szeretném megvalósítani: 1. Elolvasom a kötelező, sőt, az ajánlott olvasmányokat is MINDEN órára. 2. Minden kötelező ELŐADÁSRA (beleértve a lexikális tudást egyetemi tankönyvekből felolvasó oktató óráit is) BEJÁROK, hogy legyenek jegyzeteim. 3. Mindezt úgy szeretném megvalósítani, hogy közben felfedezhessem annak a városnak a kulturális életét, ahol várhatóan öt évet fogok eltölteni. Nem sok, de az első pár hónapra éppen elég feladat. Gondoltam, mivel az első két pont teljesítése viszonylag egyszerű lesz a középiskolában színötös tanuló Emmácska számára, így kezdhetem a hármas ponttal. Vitamin, szerda este kilenc, Grand Café. Van egy biológus lakótársnőm, elhívom, nézzük meg, milyen. Ráadásul éppen a nyári olvasmányélményeim legütősebbikéről, Garaczi László "Arc és hátraarc" című regényéről lesz szó. Kíváncsi vagyok, hogy a véleményem mennyiben tér el a szakemberekétől. No meg érdekel az is, hogy a beszélgetésen elhangzottak alapján Bogi, biológus barátném elolvassa-e a regényt. Valahogy ez a nagy baj manapság, mondják a Vitaminon: túl sznobok vagyunk mi irodalmárok. Arra mondjuk, hogy jó könyv, amit csak mi tudunk elolvasni. Természetesen ez a mondat máris elnyeri Bogi szimpátiáját. Az enyémet meg az, ahogyan összevetik a regényt Ottlik "Iskola a határon"-jával, egy másik nagy kedvencemmel. Ottlik iskolájával ellentétben manapság már nem csak a katonaságot megjárt férfi a férfi, hangzik el. Van benne valami, azt hiszem. A regény egy radikális, ám - elmúlt évszázadunk történelmi hátteréből tanulva - mégiscsak megfogadandónak tűnő javaslatot közvetít, miszerint a rendszert nem túlélni kell, hanem kijátszani. Egyik kedves tanárom szavaival élve „Garaczi regényében aki nem intézte el, hogy leszerelődjön, az köcsög”. S valóban, jut eszembe erről: lehet, hogy az egyetem intézményéhez sem a legmegfelelőbben álltam hozzá. Hazafelé menet Bogi elkéri a könyvet, amit sikerként élek meg. Én pedig meggyőzöm magam – s tegyük hozzá, barátnőm támogatja az ötletemet – hogy tervezetem kettes pontját kihúzom a listáról. Nem az iskolapad tanít, hanem amit olvasok és tapasztalok. Erre jöttem rá ma este. De döntésem jogosságára Garaczit hozom fel érvként: „Leszereltek, elvesztettem a szüzességem, és még csak fél négy.” Úgyhogy belevetem magam az irodalomba, no meg a szegedi kulturális életbe alázattal...

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.