/

Szerződésbontások, tartozások – káosz az M43-ason

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

Nincs előrelépés az M43-as autópálya második üteménél dolgozó alvállalkozók ügyében, a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. pedig az M43-as autópálya első üteménél is megkezdte a szerződés felbontásának előkészítését. Továbbra is teljes a bizonytalanság az M43-as építése körül.

Nem született megállapodás az M43-as autópálya második ütemét kivitelező konzorciumot vezető Sedesa S. A. és a Szeviép Zrt. csődje miatt pénzükre váró alvállalkozó között – tájékoztatta Temesvári Zoltán, az alvállalkozókat képviselő ügyvéd pénteken az MTI-t.
Ügyfelei nevében elfogadhatatlannak tartja a Sedesa S. A. ajánlatát, amely csupán az alvállalkozói követelések 14 százalékát egyenlítené ki belátható időn belül, a fennmaradó részre pedig semmilyen garanciát nem biztosít.

A ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án kezdtek demonstrálni az épülő M43-as autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, s május 13-án elkezdték bontani az út töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában.
Az alvállalkozók azért kezdték el tiltakozó akciójukat, mert az autópálya kivitelezésében résztvevő, április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a cégeknek úgy, hogy a teljesítést elismerte, a számláikat befogadta.
Az autópálya beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. május 13-án kilátásba helyezte a kivitelezői szerződés felbontását a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 Konzorciummal, mivel az a megállapodás több pontját is megsértette.

Szerződésbontás az M43-as építkezésének első üteménél is?

no images were found

A NIF Zrt. pénteken az autópálya első ütemét építő M43 Szeged-Makó Konzorcium esetében is elkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését, mivel a szabálytalan alvállalkozói megállapodások miatt néhány, a kivitelezésben résztvevő cég ezen a szakaszon sem jut hozzá igazolt teljesítéseinek ellenértékéhez. A szerződésbontás kilátásba helyezésének oka itt is ugyanaz, mint a második ütem esetében: a kivitelező tiltott alvállalkozói megállapodásokat kötött, így a munkát elvégző cégek nem jutnak pénzükhöz a Szeviép Zrt. csődje miatt – tájékoztatta Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője pénteken az MTI-t.
Az április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. az autópálya első ütemének építésében is részt vett a konzorciumvezető Swietelsky Magyarország Kft. alvállalkozójaként. A Szeviép Zrt. csődeljárása során derült ki, hogy az M43 Szeged-Makó Konzorcium megsértette a NIF Zrt.-vel kötött kivitelezői szerződést: a munka teljesítésének egy részét további alvállalkozókra bízta. A nem közvetlenül a konzorciummal szerződött alvállalkozók egy része pedig a Szeviép Zrt. anyagi nehézségei miatt itt sem jut hozzá igazolt teljesítéseinek ellenértékéhez.

A NIF Zrt. a helyzet rendezése érdekében egyeztetést kezdeményezett a konzorciumvezető Swietelsky Magyarország Kft.-vel annak érdekébe, hogy az szüntesse meg a tiltott alvállalkozásba adást, illetve az alvállalkozói teljesítésének elismerésével és a fizetési szándék megerősítésével hárítsa el az autópálya befejezését veszélyeztető akadályokat. A konzorciumvezető azonban nem tette meg a szükséges nyilatkozatot, ezért pénteken a NIF Zrt. megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését. Reményik Kálmán, a NIF Zrt. vezérigazgatója az ügyben írt levelében kifejtette, a történteket a cég olyan súlyos szerződésszegésnek tekinti, hogy a konzorcium tagjait három évre kizárják a közbeszerzésekből.

Előző sztori

Nem okoz belvízhelyzetet az M43-as vízelvezetője

Következő sztori

A megbocsátás felszabadító ereje