Közélet

SZKT-saga: kényszerpálya-e a Kötélpálya?

SZKT-saga: kényszerpálya-e a Kötélpálya?

2010. április 8., csütörtök
SZKT-saga: kényszerpálya-e a Kötélpálya?
A Szegedi Közlekedési Társaság 2002 és 2008 között becslések szerint 50-60 millió forintért bérelt egy mintegy 20 millió értékű trolit a Technotip Bt.-től, majd az ebből alakuló Kötélpálya Kft.-től. A Technotip Dózsa Gábor tulajdonában volt, majd kinevezésekor családi barátainak adta át az SZKT jelenlegi ügyvezetője, aki a Kötélpályával is folyamatosan megújította a bérleti szerződést. Ezzel az üggyel folytatta "Az SZKT a szegedi BKV" című, a 100 százalékos önkormányzati tulajdonú társaság gazdálkodási visszásságait feltáró sajtótájékoztató-sorozatát csütörtökön a Fidesz-KDNP. A Kötélpálya Kft. és az SZKT üzleti kapcsolatát, illetve a Kötélpálya tulajdonosi hátterét ismertette Kalmár Ferenc, a KDNP frakcióvezetője és Kohári Nándor, a Fidesz frakcióvezető-helyettese. Az önkormányzati képviselőktől megtudtuk: Dózsa Gábor, az SZKT ügyvezetője 2003 májusában vált meg korábbi cégétől, a Technotip Bt.-től, ami Kötélpálya Kft.-vé alakulva Bencsik János és felesége tulajdonába ment át. Dózsa később azt nyilatkozta, nem volt kapcsolata a vevővel, de - mint arra Kohári utalt - egy egykori szegedi internetes újság, a hir6.hu kiderítette, valójában több (családi, munkahelyi) szálon keresztül ismerték egymást. A fideszes politikus elmondta: az SZKT korábbi ügyvezetője még 2002-ben bérleti szerződést kötött a Technotippel egy trolibuszra. Ezt a kontraktust - már a Kötélpályával - Dózsa Gábor az ellenzék információi szerint 2008-ig folyamatosan megújította. A szóban forgó, T-750. számú jármű értékét szakértők 20 millió forintra becsülik. Kalmár ugyanakkor elárulta: a száz százalékban a szegedi önkormányzat tulajdonában működő közlekedési társaság csak 2005-ben, illetve 2006-ban 11,4 millió forint, illetve 10,9 millió forint bérleti díjat fizetett érte. Mindez azt jelenti, hogy 2002 és 2008 között akár 50-60 milliójába is kerülhetett az SZKT-nak a troli, amit jóval olcsóbban akár meg is vásárolhatott volna - fejtette ki a frakcióvezető. A Fidesz és a KDNP azt kérdezi Dózsa Gábortól: miért próbálta félretájékoztatni a közvéleményt, hogy semmilyen kapcsolatban nem állt a Kötélpálya Kft. tulajdonosaival? Milyen konstrukcióban és mennyiért működött az SZKT szolgálatában a T-750-es troli? Nem érzi-e túlzónak a bérleti díjat? Azt is tudni szeretnék, hogyan lehetséges, hogy az SZKT többet fizetett ki a troli bérléséért, mint annak értéke, költött-e a társaság, s ha igen, mennyit a troli karbantartására és felújítására, illetve Dózsa ügyvezetősége alatt mikor és mennyiért rendelt, vásárolt árut, szolgáltatást a Kötélpályától. Kalmár Ferenc megismételte a szerdán elhangzottakat: az SZKT körüli ügyekben a politikai felelősség is felmerül, amit Botka László (MSZP) polgármester sem rázhat le magáról. A megszólítottak azonban továbbra is hallgatásba burkolóznak. Az ezen a héten az ellenzék által felvetett kérdésekre ez idáig sem az SZKT vezetése, sem a tulajdonos önkormányzat nem adott semmiféle választ.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.