ARC

Nyitrai Zsolt: a Fidesz saját útját járja a kampányban

Nyitrai Zsolt: a Fidesz saját útját járja a kampányban

2010. január 30., szombat
Nyitrai Zsolt: a Fidesz saját útját járja a kampányban
Egyre több olyan állampolgár van, aki tevőlegesen is részt akar venni a változásban – nyilatkozta a SZEGEDma.hu-nak Nyitrai Zsolt annak kapcsán, hogy ötvenezer önkéntes jelentkezett eddig, és százharmincmillió forint adomány gyűlt össze a párt kampányának támogatására. A Fidesz operatív igazgatójával, aki csütörtöki szegedi útján látogatott szerkesztőségünkbe, arról is beszélgettünk, hogy a Fidesz saját, világos stratégiája mentén kíván haladni a kampány során.– A hivatalos kampányindítót március 15-ére ütemezték, ám addig is akad bőven tennivaló. Miként fog kinézni Fidesz menetrendje a következő hetekben? – A Fidesz valóban március 15-én, egy budapesti szabadtéri rendezvényen nyitja hivatalosan kampányát, ám ezt megelőzi két szakasz. Ez nevezetesen az önkéntestoborzás, valamint az ajánlószelvény-gyűjtés időszaka. Orbán Viktor pártelnök január elején levélben kereste fel a támogatókat, melyben fölhívta a polgárok figyelmét arra, hogy aki szeretné a változást valamilyen módon segíteni, önkéntesnek jelentkezhet a Fidesz csapatába. Erre a kampány ideje alatt végig módja van bárkinek, január 27-éig 50 ezer önkéntes jelentkezett nálunk. – Mit mondhatunk el erről az ötvenezer önkéntesről? – Érdekes, hogy közülük nagyon sokan eddig semmilyen formában nem vettek részt a közéletben, nem segítettek soha semmilyen választási kampányt. Ami érdekes adat velük kapcsolatban, hogy arányaiban több hölgy csatlakozott a Fidesz csapatához önkéntesnek. Ez jó hír, hiszen gyakran elhangzik, hogy több nőre lenne szükség a közéletben, ami most az önkéntestoborzásnál megvalósult. – Hasonló típusú toborzás volt-e a Fidesz életében például az előző kampányok során? – Ilyen jellegű toborzás eddig nem volt a párt életében, de természetesen az ajánlószelvény-gyűjtés alatt is nyitott a csatlakozás. A kampány során a képviselőjelöltek például egy személyes bemutatkozó levélben keresik majd meg a választópolgárokat, melyen lesz egy űrlaprész, és ott is lehet önkéntesnek jelentkezni. Nagyon érdekes azonban, hogy sokan jelentkeztek az interneten keresztül, ebből is látszik, hogy egyre elterjedtebb kommunikációs forma. – Ha már az internetnél tartunk, pár napja Orbán Viktor fent van a Facebook nevű közösségi oldalon is, és az első nap már 1000 rajongója volt oldalának, míg másfél nap múlva ez a szám 5000-re duzzadt. Azonban több oldal és személy is viseli a pártelnök nevét... – Egy hivatalos oldala van Orbán Viktornak, ott lesznek mindig az érdekes tartalmak, ahhoz érdemes csatlakozni. Az internet világa valahol a szabadság világa is, így nem fogjuk korlátozni azokat, akik az ő nevével nyitnak oldalt. Nekünk az a felelősségünk, hogy a hivatalos oldal jól működjön. – Az MSZP, illetve ifjúsági szervezete úgynevezett netkampányt szervezett, apróbb és értékes ajándékokért várják, hogy kommentelők, blogok és oldalak létrehozói jelentkezzenek náluk, akik pontokat gyűjthetnek a nyereményekért. A Fidesz tervez-e hasonlót? – Nem szerencsés és visszaüthet, ha a politika elkezdi kampányidőszakban uralni, befolyásolni az internetet. Mindemellett természetesen fontos szerepe van a világhálónak. Volt szerencsénk Barack Obama kampányfőnökével konzultálnunk, ő dolgozta ki Obama internetes stratégiáját. Rajta kívül járt nálunk Nicholas Sarkozy elnöki tanácsadója is, vele az online kampányokról tárgyaltunk elsősorban. Egyre fontosabb a szerepe, ráadásul három előnye is van: ingyenes, gyors és környezetbarát. De ha egy jelölőszervezet vagy személy kizárólag a kampányidőszakban aktív ezen a téren, míg később egy évig az újévi üzenetét látjuk, akkor az nem szerencsés. Fontos a jelenlét, hangsúlyozom, de egy határon túl nem jó beavatkozni az emberek privát szférájába. – A jelöltektől elvárás-e, hogy saját honlappal rendelkezzenek, vagy követve a pártelnök példáját közösségi oldalon legyenek jelen? Meg kell jegyezni azt is, hogy egyes jelöltjeik internetes oldala bizony ritkán frissül... – Minden jelöltünknek lesz egy aloldala a www.fidesz.hu-n, ilyen módon a világhálón vagy akár e-mailen keresztül is kapcsolatba lehet velük kerülni. Ezen túl nem várjuk el tőlük kötelezően az internetes megjelenés egyik formáját sem. Ettől függetlenül látom, hogy elkezdték használni az internetet maguktól. A mostani parlamenti frakcióban például mindenkinek van laptopja, tehát a lehetőség adott. – 130 millió forint adomány is összegyűlt, melyet a Fidesz kampánya során felhasználhat. Ez az összeg soknak mondható-e, mennyire számítottak? – Várakozáson felüli ez az összeg, mely körülbelül két hét alatt gyűlt össze. Negyvenkétezer adományozó járult hozzá ezen a módon a párt kampányához eddig. Átlagban 3200 forintra jön így ki egy személy felajánlása, míg a leggyakrabban előforduló összeg 5000 forint. Az adománygyűjtés időszaka egyébként hamarosan le fog zárulni, nem tart a kampány teljes ideje alatt. – Ha már a pénznél járunk, hogy kalkulálnak, mennyibe fog kerülni a Fidesz kampánya? – A Fidesz olcsó és rövid kampányra készül. Az EP-kampány alatt azt mondtuk, a pártok állapodjanak meg abban, hogy rövid kampányt folytatnak, azt javasoltuk, legyen ez 30 napos. A hivatalos nyitórendezvényünk napra pontosan 30 nappal a választás előtt volt. Így minden rendezvény, szóróanyag árát és terjesztését, egyéb hirdetéseket is beleszámítva 100 millió forint alatt kijöttünk. A kereskedelmi médiában például keveset hirdettünk, hiszen ez a legdrágább. Természetesen egy országgyűlési választás más nagyságrendű, de a hatályos jogszabályok által megszabott kereten belül tudunk maradni rövid és visszafogott kampányunkkal. – Központi kampány lesz vidéken is, vagy egy kormánypárti vezetésű városban, mint például Szeged esetleg hosszabb vagy más jellegű, netán erősebb kampányra kell számítani? – A közvélemény-kutatások elsöprő Fidesz-győzelmet jósolnak, de hangsúlyoznám, hogy ez nem egy lefutott mérkőzés, nagyon nagy küzdelemre számítunk. Az ellenfelek részéről igen erős negatív kampány várható. Jelöltjeink azonban felkészültek, Szeged esetében Bohács Zsolt, Bodó Imre és Nógrádi Zoltán egyaránt bizonyította már rátermettségét és azt, hogy tudnak küzdeni. Természetesen a kampány során az országos Fidesz-program mellett helyi, ez esetben Szeged és térségét érintő üzenteket is megfogalmaznak. – Ha már szó esett Bohács Zsoltról is, nem kerülhetjük meg azt sportban bevett kérdést, hogy a csapat a saját játékát játssza, vagy alkalmazkodik az ellenfél taktikáihoz? Vagyis változhat-e a Fidesz kampánystratégiája alkalmazkodva például az MSZP-hez vagy a Jobbikhoz? – Határozott és világos kampánystratégiánk van, egészen április végéig, melyen nem kívánunk változtatni, hacsak valami különleges körülmény nem adódik. Mi hiszünk stratégiánk helyességében, és nem hinném, hogy az lenne a szerepünk legnagyobb támogatottságú pártként, hogy ellenfeleink dolgaira reagáljunk. Természetesen, ha esetleg negatív támadás ér bennünket, akkor azt azonnal, határozottan vissza fogjuk verni, és szembesíteni fogjuk a választópolgárokat ellenfeleink gyengeségével. Saját utunk van, azon fogunk végigmenni.

Varga Anna – Pintér M. Lajos

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.