Kultúra

Opera: A bécsi udvarból a cigánylányok közé

Opera: A bécsi udvarból a cigánylányok közé

2010. január 14., csütörtök
Opera: A bécsi udvarból a cigánylányok közé

Metropolitan Opera a Belvárosi Moziban

Folytatódott a Metropolitan Opera közvetítések sorozata a szegedi Belvárosi Moziban. A rózsalovag megtekintése után a néző számára kapaszkodót csak az idő hagyott.

Mert mint annyi más színpadi mű, A rózsalovag is az időről szól, a megállíthatatlan, kikerülhetetlen időről, a homokóráról, melynek homokszemei peregnek, nem törődve a szépséges tábornagyné vágyával, hogy legyen örök a pillanat, melyben gondtalan és boldog.

Hugo von Hofmannstahlnak

és

Richard Straussnak

láthatóan és hallhatóan bőven volt mondanivalója. Az opera több mint négyórás cselekményéhez mindössze két órára lett volna szükség, s még akkor is bőven elkalandozhatott volna a költő és a zeneszerző is. De Strauss és Hofmannstahl újra és újra visszafordították a párbeszédeket és a már lezárt témákat egy csavarral ismét a mű közepére penderítették. Ám ez nem baj, ez az opera ettől szép, végtelen zene és szájbarágott tanulság. A szereposztásról: A tábornagynét, aki már korosabb, de szépségének teljében lévő asszony,

Renée Fleming

énekelte, szeretőjét a mindössze tizennyolc éves Octaviant pedig

Susan Graham

. A librettó szerint a fiatal szeretőt férfi játssza, aki időnként nőnek öltözik. Ez most kicsit megfordult, a párost az életben egyébként két jó barátnő alakította. Az azért bájos volt, ahogyan a két operaénekesnő hencsergett az ágyban. Minden nőiessége ellenére Susan Graham Octavian szerepében nem volt zavaró, nem akarta elhitetni velünk, hogy tizennyolc éves ifjú, sőt éppen ez a nőisség kölcsönzött a szerepnek valami kisfiús durcásságot, ami még jól is állt neki. Ochs báró szerepében

Kristinn Sigmundsson

hitelesen alakította a bunkó uraságot. Ők hárman magasan kiemelkedtek a szereposztásból, szinte hátukon vitték az előadást. Egy ilyen közvetítés a nézőnek akkor okozhat igazán maradandó élményt, amikor látja, hogy az énekesek maguk is mennyire élvezik a játékot. Graham és Sigmundsson pajkos játszadozása, különösen a harmadik felvonásban emlékezetes volt. Ez a plusz élmény, a díszletek és a csodálatos jelmezek emelték át az előadást az unalmasból a szerethető kategóriába. A történet és a zene alapján nem igen gondolnánk, hogy a Carment éppen harminchat évvel korábban mutatták be, mint a Rózsalovagot. Nos a Belvárosi Mozi most egy „opera-időutazásra” invitálja a műfaj rajongóit. Január 16-án, szombaton este

Bizet

Carmen című darabja látható. Ha valaki nem kimondottan rajongója az operáknak, de azért kíváncsi a Metropolitan közvetítések hangulatára, aligha kereshet a Carmennél megfelelőbb előadást. Talán nem sértem a szerzőt, ha úgy fogalmazok, a műfaj egyik legpopulárisabb, legnépszerűbb darabja következik. Csalódni nem lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.