Közélet

Nem bontják le az árvízvédelmi belvárosi támfalat

Nem bontják le az árvízvédelmi belvárosi támfalat

2009. május 22., péntek
Nem bontják le az árvízvédelmi belvárosi támfalat
tamfal1

Marad a beton támfal a Tisza és a belváros között. Nem bontják le, csak átalakítják a jelenlegi árvízvédelmi rendszert - semmi ok pánikra. A Stefánián árvíz esetén mobil gátrendszerrel emelik meg a támfalat, ha sikeres lesz a több mint 1,5 milliárdos pályázat.

Nem bontják le a Szeged belvárosi tiszai támfalat - nyugtatta meg a városukért aggódó szegedieket

Kozák Péter

, az Alsó-Tisza Vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság szegedi árvízvédelmi szakaszának védelem vezetője. Minderre azért volt szükség, mert elterjedt az egyik helyi sajtótermék révén, hogy lebontják a vasbeton szerkezetet. Végigsétáltunk a gyermekklinikától a felső Tisza-partig, és megkérdeztük a járókelőkőket, mi erről a véleményük. „Semmiképpen nem támogatnám, hogy elbontsák a védőrendszert - mondta

Gáspár Lászlóné

. Hozzátette: nem bízik a mobil rendszerekben.

Kávai Péter

szerint az elavult, árvíz esetén szivárgó támfalat mindenképpen meg kell erősíteni. „Nem hiszem, hogy mindjárt szét kellene mindent verni. Azt hallottuk, hogy lerombolják a betonfalat. Csak védelmet nyújtott eddig is" - aggodalmaskodott a nyugdíjas férfi. Megnyugtattuk, téves az információja, szó nincs teljes bontásról. Röviden vázoltuk Kozák Péter magyarázatát, és mindjárt vidámabb lett. A terv, amire áldását adta a szegedi közgyűlés, pontosan a következő. A gyermekklinika és a Belvárosi híd közötti két kilométeres szakaszon mobilizáltan biztosítják a kiépítési hiányt, ami annyit jelent, hogy árvíz esetén mobil gátrendszerrel 11 méter 20 centiméteres magasságot érnek el a szakemberek. A támfal tehát marad. A Stefánián a járdát megemelik fél méterrel, a 2006-os 10 méter 10 centiméteres árvíz szintjére. „A jelenlegi partfalból csak 30 centiméteres rész maradna ki, és csak ezt bontjuk le a Stefánián. Így lesz egybenyitva a város a folyóval" - jelentette ki Kozák Péter. Árvizes időszakban ide állítják fel a mobil gátrendszert, ami már jól vizsgázott Prágában, Bonnban, Párizsban, de ilyen védte Kölnt és Krakkót is. Az alumínium rendszer árvízmentes időszakban a vízügy raktáraiba kerül. „A rendszerrel esetenként a több mint 300 ezer homokzsák fölhasználást tudjuk megakadályozni" - mondta a szakember.

tamfal7

Felvetődött

Dávid Lászlóban

, aki rendszeresen a Stefánián közlekedik, hogy a politikusok jól meggondolták-e a tervet, hiszen a város védelméről van szó. „A terv nem kívülállók fejében született meg, hanem annak a szakmai csapatnak, árvízvédelmi szakembereknek a meggondolt munkája, akik 2006-ban sikeresen irányították a város védelmét" - adott határozott választ Kozák Péter. Megtudtuk, a mobil gátrendszert árvíz esetén 8 óra alatt lehet felállítani, ugyanakkor Szegednél árvízi helyzetben két hét a felkészülési idő. A rendszer további előnye, hogy a korábbi hatalmas mennyiségű zsáktöltés, szállítás, munkagépmozgás elmarad. Az alumínium gátrendszer a következő árvíz során újra felhasználható, míg a homokzsákok nem. A projekt nemcsak a mobilgátak beszerzését tartalmazza, hanem a szivárgási helyek - klinikai tömb, Stefánia - megerősítését is. Mindez komoly alépítményi munkákat kíván. Kozák Péter elmondta, a teljes projekt, tervezéssel együtt 1 milliárd 560 millió forintba kerül. Ha az uniós pályázat sikeres lesz, akkor 2011-re újulhat meg a belváros árvízvédelmi rendszere.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.