Zöldár – környezetbarát közlekedésről a Piárban

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

erdotakaritas13


Harmadik éve rendezi meg a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium „Zöldár” című programját, mely során egy héten át a környezettudatos gondolkodás kerül a középpontba. Idén az előadások a közlekedéssel és annak környezetre gyakorolt hatásaival foglalkoztak, de a hét zárásaként megtartott erdőtakarítás során a diákok és tanárok tettekre is váltották a szép elméleteket.

A piarista fiatalokkal a gimnázium és Kodály tér között találkoztunk, amikor éppen a tévétorony melletti elvadult kiserdőt igyekeztek kitakarítani. „A területen lévő olyan mennyiségű szemét található, hogy sosem tudjuk teljes mértékben összegyűjteni.” – mondta el Jusztin István, a gimnázium tanára, majd elmesélte, hogy a panelek közötti kis dzsungelt elég sokan használják illegális hulladéklerakónak. Az összegyűlt két nagy konténernyi szemét jellemzően műanyag zacskókból és táskákból állt, de több helyen is találtak elromlott vagy eltörött használati tárgyakat (széket vagy más bútorokat), illetve autógumikat is. A területen lakó hajléktalanok bódéi közeléből rohadó szivacstáblákat és tönkrement paplanokat szedtek össze.

Környezettudatosságról a tanórákon

A „Zöldár” programfelelősétől azt is megtudtuk, hogy a Piarista Gimnázium már évek óta tagja az  Ökoiskola-mozgalomnak, ami nemcsak a környezettudatos nevelésről szóló rendezvények szervezését jelenti, hanem ezek az elvek az intézmény működésében is megjelennek (szelektív hulladékgyűjtés, energiatakarékosság, tisztítószerek használata stb.). Az egyhetes rendezvény során koncentráltan figyelnek a környezetbarát elvekre, tematikus előadások és gyakorlati foglalkozások során. „De nemcsak a meghirdetett programokban jelenik meg az adott év témája, hanem az iskola tanárai saját óráikon, például a nyelvi órákon is kifejezetten ehhez kapcsolódó cikkekkel, tananyaggal foglalkoznak” – tette hozzá Jusztin István.
Az előző években a hulladéktermelés és annak kezelése, illetve a víz tisztasága és szennyezettsége voltak a Zöldár témái.

Szegedi közlekedés elméletben és gyakorlatban

Az idei programsorozat hétfőn Rakonczai János, az SZTE Természeti Földrajzi és Geoinformatikai Tanszékének tanárának előadásával kezdődött, aki „A közlekedés környezeti hatásai” témát járta körül. A Környezettudományi Intézet munkatársa az adatok ismertetésén keresztül bemutatta a legfőbb problémákat (légszennyezettség, kőolaj-készletek fogyása), és felhívta a figyelmet az egészséges életmódot is szolgáló kerékpározás jelentőségére. Szegedi vonatkozású gondolataiban kitért a város közlekedés reggeli és délutáni csúcsforgalma miatti nehézségekre, a kerékpárutak még mindig alacsony mennyiségére és nem túlságosan jó állapotára.
A hét során több választható gyakorlati foglalkozást is kínált a rendezvény. Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub aktivistája „Hogyan ne üttesd el magad?” címmel vezetett biciklis túrát a városban, mely során kiemelten veszélyes közlekedési szituációkat vizsgáltak meg és az azokhoz kapcsolódó helyes cselekvési rendet beszélték át.
A diákok egy csoportja a helyszínen tekinthette meg az M43-as autópályahíd építését, ahol a Hídépítő Zrt. munkatársai fogadták és kalauzolták őket. A szakemberek bemutatták a Szegedet északon elkerülő úthoz készülő Tisza-híd építési folyamatait és ennek a közlekedésre gyakorolt pozitív hatásait.

„Ha elfogy a kőolaj, autózzunk pálinkával?”

erdotakaritas21

Fenti című előadásában Jusztin István a jelen kor elképzeléseit ismertette a jövő közlekedési megoldásairól. Beszélt az alternatív üzemanyag-formákról (biodízel, bioetanol), a hibridautókról, illetve az autók tervezésében és gyártásában érvényesülő környezetvédelmi szempontokról.
Csütörtökön természettudományos csapatversenyt rendeztek közlekedési témában, melyen elméleti tudáspróba mellett az előzetesen kiadott feladatok megoldását kellett bemutatnia a résztvevőknek. Készültek működőképes „Marsjáró” autók alternatív energiaforrások (napelem) alkalmazásával, plakátok „A jövő környezetbarát közlekedése” címmel, illetve számítógépes prezentáció „A közlekedés hatása a természeti környezetre” témáról. A jó hangulatú versenyben kilenc csapat vett részt.

Az autópálya és a természetes élőhelyek

Pénteken Gaskó Béla, a Móra Ferenc Múzeum Természettudományi Osztályának vezetője tartott előadást a közlekedés természetes élővilágra kifejtett hatásairól. Az M5 autópálya nyomvonalának kijelölése előtt a szakemberek felmérték környék természetes élőhelyeit és megpróbálták megbecsülni a forgalom hatásait a térség növény- és állatvilágára. Gaskó Béla szerint e tényezők (zaj, porszennyezés stb.) közvetett káros hatásairól 10-15 év múlva tudunk biztosat mondani.
„Természetesen jövőre is folytatjuk a programot” – bizakodott Jusztin István. A tervek szerint valószínűleg az energiatakarékosság lehet a téma és még az is lehet, hogy a „Zöldár” hete átkerül őszre, hogy a tanév rögtön a környezettudatos gondolkodás jegyében kezdődhessen.

no images were found

Default thumbnail
Előző sztori

Alig tucatnyi a „terrorista” Magyarországon

Következő sztori

Vasárnap: Szent György-napi Juhásztalálkozó és Főzőverseny

Legutóbbi hasonló cikkek