Közélet

Isten veled, szegedi sportosztály? – I. rész

Isten veled, szegedi sportosztály? – I. rész

2009. február 11., szerda
Isten veled, szegedi sportosztály? – I. rész

A szegedi szakképző intézmények összevonása, átalakítása miatt több gimnáziumi osztály szűnik meg a következő tanévtől - jelentette be nemrég a városvezetés. A Gábor Dénes- és a Széchenyi-gimnáziumban két-két osztályt nem indítanak szeptembertől. Utóbbi tanintézményben a 35 éves hagyománnyal rendelkező sportiskolai osztály az egyik áldozata az átalakításnak. Cikksorozatunk első részében egy nyílt levelet közlünk, amit Kelemen Béla, a gimnázium falai közt több mint három évtizedet tanító testnevelő tanár juttatott el szerkesztőségünkbe.

A SZEGEDma.hu úgy értesült, a Széchenyi István Gimnázium sportiskolai osztályának megszüntetése miatt a város több sportegyesületének képviselője kereste fel a hét elején

Solymos László

(MSZP) alpolgármestert és

Kardos Jánost

, az önkormányzat oktatási irodájának vezetőjét. Információnk szerint nem egyeztető tárgyalásról volt szó, hanem egyfajta tájékoztatóról, azaz a városvezetést képviselők gyakorlatilag kész tényeket ismertettek az érkezőkkel, nem voltak különösebben kíváncsiak álláspontjukra... A SZEGEDma.hu viszont természetesen helyet biztosít az üggyel kapcsolatos különböző vélemények számára. Első cikkünkben a Széchenyi-gimnázium nyugdíjas testnevelő tanára,

Kelemen Béla

nyílt levelét közöljük, melyet az előkészítetlen, szakmailag teljesen dilettáns döntés miatti felháborodásában fogalmazott meg.

Az olvasói levél

Megdöbbentő, felháborító, megalázó!

2009. január 21-én a szegedi iskolák igazgatói számára tartott tájékoztatón keresztül értesült Szeged közvéleménye arról, hogy a szakképzésben meg kívánják szüntetni a párhuzamosságokat, valamint a munkaerőpiac igényeihez alakítják az oktatást, ezért 13 szakképző intézményből 4 nagy jön létre július 1-jétől.

Ennek a döntésnek esett áldozatául a Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskola 1974 óta működő gimnáziumi testnevelés osztálya.

A testnevelés osztály az 1974-75-ös tanévben indult. 1978. szeptember 1-jétől szakosított tantervű testnevelés osztályként működött 2008-ig, 2008 szeptemberétől pedig közoktatási típusú sportiskolaként. A Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet - hosszas előkészítő munka után - központilag támogatott sportiskolai rendszert indított el, ennek keretében megyénként egy középiskolai és két-három általános iskolai sportosztályt hozott létre. A szegedi Széchenyi a 35 éves a sport minőségi utánpótlás nevelésben elért kiemelkedő munkája és eredményei alapján kapta meg a lehetőséget arra, hogy sportiskolai módszertani központként működjön tovább.

2009. január 5-én tartotta az iskola az eredményes beiskolázás érdekében a második nyílt napját. Az iskola a szülők és a beiskolázásra jelentkezők sem számíthattak arra a hihetetlenül megdöbbentő, felháborító és megalázó döntésre, ami két hét múlva bekövetkezett. Ez az előkészítetlen, szakmailag teljesen dilettáns döntés nemcsak az iskola, hanem a szülők és a leendő tanítványok számára is az előzetes reményeiket, céljaikat teljesen figyelmen kívül hagyó terv.

Tisztelt Döntéshozók! Miért előkészítetlen, megdöbbentő, felháborító és megalázó a döntésük?

Ez a döntés valóban csak ekkor született meg, vagy már korábban kigondolták, csak most hozták nyilvánosságra, hogy mindenkit visszavonhatatlan kész tények elé állítsanak?

Előzetesen nem kérdezték meg az iskolát, az önkormányzati bizottságokat (sport-, költségvetési stb.). Nem kérték ki a városunkban működő érdekelt sportegyesületek, szakosztályvezetők véleményét. Semmibe vették a szülők és a továbbtanulni vágyó általános iskolába járó gyerekek jogait. Nem állítottak fel alternatívákat, és azokat semmilyen fórumon nem vitatták meg.

Tisztelt Döntéshozók! A demokrácia működésének mechanizmusáról teljesen más a felfogásom!

Mindamellett, hogy tisztában vagyok azzal, hogy megoldást kell találni a szakképzés felmerülő problémáira, a csökkenő beiskolázási arányszámokra, a feszült gazdasági helyzetre, de mindez nem indokolta, hogy Szeged talán legeredményesebb tagozatát megszüntessék.

A Széchenyi István Gimnázium az elmúlt 35 évben a sportban a középiskolák közötti országos rangsorban az első 10 helyezett között végzett.

Példaként az elmúlt 5 tanévben elért helyezések:

2003 - 2004. tanév: 7. helyezés

2004 - 2005. tanév: 4. helyezés

2005 - 2006. tanév: 4. helyezés

2006 - 2007. tanév: 3. helyezés

2007 - 2008. tanév: 7. helyezés

Nem valószínű, hogy Szegeden bármely osztálytípus, tagozat ilyen sikereket tudna felmutatni emelve ezzel a város hírnevét.

Példaként az eredményességre álljon itt a beiskolázott tanulók számához viszonyítva hány válogatott versenyzőt adott a testnevelés tagozat a nemzeti válogatottaknak.

(A nagyításhoz kattintson a grafikonra!)

Ha a döntés előkészített, átgondolt, megalapozott lett volna, biztosítja az önkormányzat, hogy a közoktatási típusú sportiskola megváltozott keretek között - például szakközépiskolai osztályként - tovább működjön. Nem maradna Szeged városa abban a szégyenben, hogy egyetlen olyan megyeszékhely, egyetlen olyan nagyváros, amely nem rendelkezik ezzel az osztálytípussal.

Végül egy személyes észrevétel! 2004 szeptemberétől 2009. január 8-ig, nyugdíjba vonulásomig voltam a Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskola testnevelés munkaközösség vezetője. Az önkormányzat csak nem ezzel a döntésével szerette volna elismerni, megköszönni a 35 éves munkámat?

A Széchenyi-gimnáziumban a testnevelés osztály élt sikerekben, eredményekben gazdag 35 évet, megszűnt elismerés nélkül, megszégyenülten, megalázva az önkormányzat nagyobb dicsőségére 2009-ben.

Kelemen Béla

nyugdíjas testnevelő tanár

Cikksorozatunkat csütörtökön a Széchenyi-gimnázium igazgatójának,

Eitler Józsefnek

és Kardos Jánosnak, az önkormányzat oktatási irodája vezetőjének megszólaltatásával folytatjuk majd, akik a probléma megoldásáról, a sportosztálynak egy szakképző intézményben történő visszaállítási lehetőségéről beszélnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.