Közélet

Léteznek bolygók, amelyeknek csillaguk rombolta le a légkörét

2016. április 12., kedd
Léteznek bolygók, amelyeknek csillaguk rombolta le a légkörét

Csillagászok megerősítették, hogy léteznek bolygók, amelyeknek saját csillaguk rombolta le a légkörét - olvasható a Nature Communications című tudományos folyóiratban.

Temérdek erőteljes sugárzás éri azokat a légkörrel körülvett égitesteket, amelyek túl közel keringenek csillagukhoz, és ettől a külső gázburok idővel szétesik - idézte a BBC News a nemzetközi kutatócsoport tanulmányát. A kutatók az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Kepler űrteleszkópjának adatait elemezték. A Keplert azért bocsátották fel, hogy exobolygók, azaz naprendszerünkön kívül, idegen csillagok körül keringő bolygók után kutasson. A kutatók az úgynevezett szuperföldekre, vagyis a Földnél 2-10-szer nagyobb bolygókra összpontosítottak. "Olyan lehet ezeknek a bolygóknak, mintha egy legforróbb fokozaton működő kapcsolt hajszárító mellett állnának" - mondta a BBC-nek Guy Davies, a Birminghami Egyetem munkatársa, a tanulmány egyik szerzője. Sok találgatás folyt arról, hogy ezeknek az égitesteknek eltűnhetett-e a légköre. "Most megfigyelésekből származó adatok bizonyítják az elméletet, kétségnek nyoma sem maradt" - hangsúlyozta Davies. A bizonyításhoz a csillagászok az aszteroszeizmológia módszerét használták, amely a csillagok belső szerkezetét elemzi. A csillag tanulmányozásával a kutatócsoport a körülötte keringő exoplanéták pontos méretét is meg tudta határozni. Davies hozzátette, hogy azok a "szuperföldek", amelyek csillagukhoz közel keringenek, életük kezdetén valószínűleg sokkal nagyobbak lehettek, egészen másképp nézhettek ki, mint most.