Cserélni kell a tízéves taxit, pedig a kor relatív – mondja egy szegedi sofőr

A kor nem feltétlen fedi az autó valódi állapotát, noha egy jogszabály szerint a taxis szolgáltatás csak tízévesnél fiatalabb autókkal végezhető. Egy szegedi taxis arra hívja fel a figyelmet, karbantartásfüggő, melyik jármű is számít öregnek.

Az országban futó tízezer taxi negyedét le kell cserélni, mert a jogszabály szerint a szolgáltatás csak tízévesnél fiatalabb autóval végezhető – nyilatkozta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a vilaggazdasag.hu-nak. Kiemelte, a csere országos szinten 2500 autót érint. A fővárosban kedvezőbb a helyzet, ott alacsonyabb a taxik átlagos kora a vidéki városokéhoz viszonyítva. Terhes Szilveszter, a Taxi Plusz szegedi sofőrje portálunknak elmondta, az autók terén karbantartásfüggő, mi számít öregnek. „Az években mért korszerűségét egy autónak nem vitatom, afelől sincs kétség, hogy a környezetvédelmi tulajdonságai egy öregebb autónak kedvezőtlenebb lehet. Ellenben ha egy Euró 4-es, vagy Euro 5-ös motorral szerelt autó 2-3 éves korára már 200 ezer kilométert gurult, akkor az elképzelhető, hogy sokkal rosszabb állapotba került, mint egy tíz-tizenöt éves autó, amely éves szinten nem tesz meg csak 20-30 ezer kilométert. Vagy amíg egy prémium kategóriás autót nem visel meg 300 ezer megtett kilométer, úgy, mint egy olcsóbb kategóriás autót, akkor a tíz év relatív és nem feltétlenül mérvadó” – emelte ki.

A szegedi taxis elmondta, évente kell műszakiztatniuk az autót. Véleménye szerint amelyik jármű a szigorú műszaki előírásoknak megfelel, azok közül a tízévesnél idősebb is képes lehet ellátni a feladatát. Abban egyetért, hogy az elhanyagolt állapotú autókat ki kell szűrni a rendszerből. Hozzátette, a jogszabállyal költségbe verik a taxistársadalmat, hiszen olykor olyan autókat is cserélni kell, amelyeknek a műszaki állapota ezt még nem indokolná. „Néhány szegedi kolléga és a saját tapasztalataim szerint is, amennyiben egy autója van a családnak, akkor 30-35 ezer kilométert mehet bele az autóba átlagosan éves szinten, a munkát és a privát utakat is beleértve. A fővárosban is van taxis ismerősöm. Ott, ha egy sofőr hajthatja, akkor ez a szám 45-55 ezer kilométert is jelenthet. Amennyiben két sofőr hajt egy autót, akkor ez duplázódhat is. Ebben az esetben már komolyabb elhasználódásról beszélhetünk” – jegyezte meg.

Terhes Szilveszter elmondta, Szegeden a városi nagyobb rendezvények, fesztiválok, sportesemények idején többen veszik igénybe a taxisok szolgáltatását, és hasonló a helyzet szélsőséges időjárási viszonyok esetén, vagyis nagy melegben, nagy esőzéskor, havazás idején is többen taxiznak. „Ez a hullám azonban néhány nap után lecseng. Nem lehet biztosra előre tervezni, mikor, mennyi a kuncsaft. Az iskolakezdés is generálhat több utast, de ekkortájt az indulást követően 2-3 nap múlva beáll a rendszer a családoknál, jobban igazodnak a tömegközlekedéshez” – ismertette. A sofőr kiemelte, a taxisoknak ez év végéig meg kell újítaniuk az engedélyüket, az uniós direktívának megfelelő magyar szabályozás szerint. Ehhez le kell tenniük egy különbözeti KRESZ-vizsgát, valamint a szakmai ismereteikről is számot kell adniuk január elsejéig. Hozzátette, aki később kezdi el a taxizást, annak attól az időponttól kezdődően kell ötévente frissítenie azt.

1 hozzászólás

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

  • '>
    1. SP
    2017. szeptember 25., hétfő, 09:45
    Válaszolok

    Taxi nem csak a sárga színérőé ismerhető fel. pl.Etelka sori drosztnál a záróvonalon át kiforduló autók kizárólag csak a taxik. KRESZ az nem érdekes.

    Más járművek, a trolik is határozottan átlépik ugyanitt a keskeny sávban a záróvonalat, a szembe jövő forgalom rovására, ha a párhuzamosan egymás mellett parkoló két taxi sofőrnek pl. beszélgetni támad kedve.

    pl. Erdő útból kikanyarodó járművek útkereszteződésben is akadályoztatva vannak, a beláthatóságot is akadályozva parkolnak 5m belül.

    Éjszaka az unatkozó, fuvarra váró taxisok hangos élménybeszámolókat tartanak (sokszor nem a gyerekek fülének való kurvás) a pár száz panelablak alatt.

    “Hab a tortán” a beszédváltó áthatoló csipogása, a CB-n üvöltő diszpécser rikoltozása, ugatása. Szintén nem gyermekfülnek való vélemények az utasról a kikiabált nevekről címekről.

    Unikum Pál körzetképviselő elpasszolhatná végre még a közelből is ezt a degenerált a taxiállomást.

    Taxiskáim ne panaszkodjatok! Kell a télen járó motorral melegedő, mérges gázt okádó, lakótelepen ácsorgó járgányok korszerűsítési, környezetvédelmi frissítése 10 évenként, de inkább 5 évente.