Ilyen lesz a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között

2017. január 11., szerda • Cikk nyomtatása • Küldés e-mailben
Fotó: Gémes Sándor, Kovács Ferenc, Wikipédia

kassel_tramtrain_wiki

Kiírták a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train vonalhoz kapcsolódó közbeszerzést, a győztesnek 20 hónapja van a beruházás befejezésére. Körbejártuk a vasút-villamos rendszer kérdését Hódmezővásárhely alpolgármesterével és az SZKT igazgatói megbízottjával.

A vasút-villamos, avagy tram-train vonal Szeged és Hódmezővásárhely közötti megvalósításáról egy évtizede beszélünk. Habár vannak hazai előképei a rendszernek – például a szegedi kisvasút – mégis inkább a nyugat-európai, elsősorban német mintát vették alapul, mikor megálmodták a két megyei jogú város központja közötti kötöttpályás útvonalat. Január elején számoltunk be arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nyílt közbeszerzésen keres tervezőt és kivitelezőt a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train vasúti munkálataira. A tervezésre és kivitelezésre 20 hónapot ad a NIF, a jármű a településeken belül villamosként, azon kívül dízelüzemű vonatként közlekedik. A részletekről Hegedűs Zoltánt (második képünkön), Hódmezővásárhely alpolgármesterét és Németh Zoltán Ádámot (harmadik képünkön), a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatói megbízottját kérdeztük.

„Mi is meglepődtünk rajta, hogy milyen régi ötlet, 2007-ben vetődött fel először. 2011-ben nyertük az első pályázatot egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, amelynek eredményeképpen újabb két pályázatunkat fogadták el az engedélyes terv létrehozására és a pályahasználati jogszabályi környezet megváltoztatására” – mondta Hegedűs Zoltán a múltról. A tram-train megvalósítása előtt ugyanis komoly mértékben változtatni kellett a jogszabályi környezeten és a műszaki előírásokon.

hegeduszoltan_gs

A németországi Chemnitz és Kassel (első kép) városokat hozta fel analógiaként Németh Zoltán Ádám, mikor arról kérdeztük, miként kell elképzelni a Szeged és Hódmezővásárhely között járó tram-train szerelvényt. Látszólag egy közönséges villamosnak fog tűnni a jármű, amely az 1-es vonalán eljut a Rókusi pályaudvarig, ahol automatikus behúzza az áramszedőt, s beindítja a tetőn található dízelmotort. Több cég gyárt járműveket, a legújabb a Stadleré, amely Chemnitzben jár nyár óta, de az Alstom is rendelkezik saját típussal. Azonban nincs két egyforma tram-train jármű, mert szinte minden városban eltérőek a villamosokhoz kapcsolódó szabványok. Legjobban a kasseli tram-train hasonlít a tervezett szegedihez, de Chemnitz, Karlsruhe, Saarbrücken, valamint egyes francia, spanyol városok rendszereit is tanulmányozták a NIF és az SZKT munkatársai.

A 90 utast szállító tram-train a Rókusi pályaudvarnál még 50 kilométer per órával menne, a Szatmazi utca vonalánál 70-re gyorsítana, a nagyvasúti részt pedig már 80-nal éri el, végül 100 km/órával hajt. A buszközlekedéshez képest előnynek látja Németh Zoltán Ádám, hogy két belvárosi részt köt össze majd a tram-train, a főbb szegedi közintézmények pedig az 1-es villamos vonala mentén vannak.

nemethadamzoltan_kf

Korlátozottan alkalmas kerékpárok szállítására is a tram-train, ami kifejezetten előnyös a hódmezővásárhelyiek számára, mert a város lakóinak több mint 40 százaléka jár biciklivel. Ugyan nem minden utasnak férhet fel a drótszamara, de szerencsére százas nagyságrendben hoznak létre új B+R parkolókat is. Akadálymentesített járműveket rendelnek, csupán az okozhat problémát, hogy a nagyvasútnál az ilyen peronok 55 centiméter magasak, míg a villamosnál 30 centiméteresek. A kiírás szerint vagy mindkét ajtó a 30 centimétereshez csatlakozik, vagy az egyik a 30 centimétereshez, a másik az 55 centimétereshez. A járműtől függően Algyőn vagy marad az 55 centiméteres peron, vagy, ha szükséges, akkor kiépül egy 30 centiméteres is, ahol csak a tram-train áll meg.

„Hódmezővásárhely számára két szempontból fontos a beruházás. A legfontosabb a gazdasági ok, mert így gyakorlatilag egy gazdasági egységként lehet tekinteni a két városra. Összeadódunk, így erősebbek leszünk a régiós versenyben. Másrészt a munkaerő-áramlást is segíti, hiszen naponta 8-9 ezer fő ingázik a két város között, valamint a szolgáltató és közigazgatási központként működő Szeged könnyebben és gyorsabban érhető el” – vélekedett a hódmezővásárhelyi alpolgármester.

tramtrainkarlsruhawiki

Megkérdeztük a szükséges építési munkálatokról is interjúalanyainkat. Az SZKT munkatársa elmondta, a Rókusi pályaudvarnál található SZKT-s iparvágány megszűnik, helyére egy tram-train vágány épül, valamint a jelenlegi felszállító megállóhely mellett lesz még egy az ellenkező irány kiszolgálására.

Szegedhez képest a szomszédos városban több a munka. Első lépésként Hódmezővásárhelyen a közműkiváltások és –áthelyezések történnek meg, erről a NIF már megegyezett a közműszolgáltatókkal. 3,3 kilométer hosszú, egyvágányú városi villamosvonal épül, öt megállóhellyel és egy végállomással.

Hegedűs úgy tapasztalta, hogy a többség nagyon várja az új tram-traint, mert különböző okok – tanulás, munka, ügyintézés, szórakozás – miatt sok szálon kötődnek Szegedhez. Azonban megjelentek kritikus hangok is, hogy a jó buszközlekedés miatt erre nincs szükség. Az alpolgármester nem ért egyet az utóbbi véleményüket hangoztatókkal. Azt gondolja, a világ változik, s fontosabb figyelembe venni más szempontokat, például, hogy környezetbarát megoldás a tram-train, sőt kényelmesebb is a busznál.

S hogyan tovább? Németh szerint Makó irányába jóval több munka kell a tram-trainhez, nem is tervezik azt, hogy a déli híd megépítésének első ütemében megvalósítanák. Fel kell újítani a síneket, mert most maximum 60 km/órával lehet menni, de a jármű alkalmas akár arra is, hogy a hagyma városáig kijárjon.

Ugrás az oldal tetejére

Hozzászólások

Eddig 19 hozzászólás érkezett.

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

A SZEGEDma.hu tekintettel van a személyiségi jogokra, elutasítja a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja!
Ön a(z) 54.211.238.44 IP címről szól hozzá.

  • 19. birimi hozzászólt ekkor: 2017. január 14., szombat, 09:46
    Válaszolok

    Vasut és Szentes szisztematekus tönkretétele

  • 18. utasss hozzászólt ekkor: 2017. január 12., csütörtök, 21:45
    Válaszolok

    Majd ha Szabadkára is ilyen jár, beszélgethetünk. Addig komolytalan a projekt, de legalább 6x annyi éhes zsebet megtöm mint a nagy büdös semmibe vezető kettes villamos.

  • 17. Polihisztor hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 23:12
    Válaszolok

    Hogy a csudába van az, hogy Szilágyi Árpád mindenhez ért.
    És nincs egyedül. Nicknév nélkül: Vannak még polihisztorok. Pedig a tud. fejlődésével az idejük lejárt, ennek ellenére úgy gondolják, hogy nélkülük meghallna ez az oldal. Pedig meķkorát tévednek: Akkor virágozna csak fel igazán.

  • 16. Gabor hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 19:08
    Válaszolok

    Ez csak jo lehet mind a ket varosnak.az szkt telep nagyon jo helyen van igy a karbantartast
    is itt lehetne vegezni.szaktudas is van .nem nehez dolgozni ha ilyen villamost lat az ember sot kedvet kap hogy a maximumot adja a munkahoz.

  • 15. nagyutazó hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 18:23
    Válaszolok

    Tetszett Lázár miniszter víziója, ami a 2 megyei jogú város együttműködésére vonatkozik. Van benne fantázia és lehetőség egyaránt. Hajrá!

  • 14. Zsolt hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 18:22
    Válaszolok

    Akkor járhatnak a szegediek Vásárhelyre dolgozni.

  • 13. okosabbnálam hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 15:40
    Válaszolok

    Azt az egyet nem értem, hogy a bezzegvárosból mi a búbánatos lópélóért kell egy “totálisan leépült, elbutult és kiüresedett” városba utazni?

  • 12. okosabbnálam hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 15:38
    Válaszolok

    7.Piros Attila

    Az elbutulásra kitűnő példát nyújtasz, személyedben.

  • 11. keresztelő hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 15:18
    Válaszolok

    Szegedhely?
    Szegedhódmező?
    Hódszegedhely?
    Hódmezőszegedhely?

  • 10. puli hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 15:15
    Válaszolok

    Tök jó lesz, én már nagyon várom. Új perspektívák nyílnak a 2 város együttműködésében.

  • 9. darázs hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 14:39
    Válaszolok

    Mi a .asznak erőltetik ezt a tram-traint? Villamosmegállótól alig 20 m-re ott a Rókusi vasútállomás,vonatok óránként járnak Vásárhelyre.Buszok még sűrűbben annak aki nem akar vonatozni.Beteg ország még betegebb vezetőkkel!

  • 8. mert csak hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 12:13
    Válaszolok

    Hír-érték:
    “Kiírta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train vonalhoz kapcsolódó közbeszerzést.”
    Korrektség és józanság:
    1.„Hódmezővásárhely számára két szempontból fontos a beruházás. A legfontosabb a gazdasági ok, mert így gyakorlatilag egy gazdasági egységként lehet tekinteni a két városra. Összeadódunk, így erősebbek leszünk a régiós versenyben. Másrészt a munkaerő-áramlást is segíti, hiszen naponta 8-9 ezer fő ingázik a két város között, valamint a szolgáltató és közigazgatási központként működő Szeged könnyebben és gyorsabban érhető el” – vélekedett a hódmezővásárhelyi alpolgármester.
    2. “Hegedűs úgy tapasztalta, hogy a többség nagyon várja az új tram-traint, mert különböző okok – tanulás, munka, ügyintézés, szórakozás – miatt sok szálon kötődnek Szegedhez.”

    ….a kommentek meg önmagukért beszélnek, de (szokás szerint) leginkább Botka Laciról szólnak, mert ugye neki mindenhez köze van és vagy támogatta, vagy ellenezte ezt a kiírást, de azt egyszerre!?

  • 7. Piros Attila hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 10:30
    Válaszolok

    Lázárnak az élete és a szíves csücske Hódmezővásárhely. Meg is látszik a városon, ami elképesztő fejlődést produkál. Miközben Szeged 15 év alatt totálisan leépült, elbutult és kiüresedett. A szolnoki Botka László polgármester ennyire volt képes.

  • 6. értelmiségi hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 10:28
    Válaszolok

    Jó reggelt :) először Makón törték meg a szocialisták gerincét. Most Szeged van soron. Milyen érdekes, hogy mindhárom várost tram-train fogja összekötni…és létrejön egy nagy gazdasági konglomerátum, ami rengeteg pénz felvételére és elköltésére alkalmas.

  • 5. menedzser hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 10:24
    Válaszolok

    A 2 megyei jogú város, 1 gazdasági egység. Itt a lényeg. Szeged sorsa megpecsételődött. A szegedi MSZP-s városvezetés elmúlt 14 éves töketlenkedése és semmittevése most meghozta a “gyümölcsét”.

  • 4. Szilágyi Árpád hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 10:13
    Válaszolok

    1. Miért kerül egy kilenven férőhelyes látszólag egy “közönséges villamosnak” tűnnő szerelvény darabja egymilliárdkétszázötvenmillió forintba?
    2. Az agglomeráció kiépülésének, fejlődésének “végállomása” egyfajta luxusa a gyorsvasút kiépülése (!!!), nem kezdő indikátora!
    Lásd:Chemnitz és Kassel. (…vagy bárhol)
    3. Fesztiválfejlesztésre első rangú. Bár ennyi pénzből húsz évig hordhatná háztol-házig “Tesla-taxi” (copyright)a vásárhelyieket borfesztiválozni. Vivát!

  • 3. Szegediner hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 09:40
    Válaszolok

    Szeged-Makó relációban nagyobb szükség lenne egy villamosjárat működtetésére. Ehhez viszont 73 év után végre újjá kellene építeni a vasúti hidat!

  • 2. Mónika hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 08:35
    Válaszolok

    A városvezetés elgondolkodhatna egy megálló kiépítésén a baktói kiskerteknél a Pihenő utca környékén. Sokak életét megkönnyítené.

  • 1. Seckó hozzászólt ekkor: 2017. január 11., szerda, 08:22
    Válaszolok

    Hódmezővásárhelyről el lehet jutni Szegedre busszal,vonattal,és most már lassan villamossal,ki tudja később jöhet a metró is.

Ugrás az oldal tetejére