Mi lesz veled, belváros?

Vannak órák, napok, a turistaszezon bizonyos momentumai melyekre megtelik belvárosunk, nyüzsgő élettel telítődik Szeged, de valójában, életszedrűen üres a centrum. Ezért szerintem szükséges foglalkoznunk a város helyiséggazdálkodásával, tömegközlekedésével, parkolással.
Ami a parkolást illeti, ma felfestett csíkok vannak, nem parkolók. Valójában nem szolgáltatás ez, hiszen az autós tulajdonképp a befizetett díjért annyit kap, hogy megállhat. Azt értem, hogy van forgalomszabályozó hatása, de meg lehet ezt oldani másként is. Szegeden nem kell a belvárosban parkolási díjat szedni. Csak feszültséget hoz. A megoldás az lenne, ha az autós a belvárosi zónában ingyen tehetné le az autóját, de korlátozva 1-2 óráig, utána már igen magas büntetést kell fizetnie, ha sokáig marad az autós. Ezt könnyen lehet kamerás rendszerrel ellenőrizni. E mellet építeni kell őrzött garázsokat, amiért már fizetni kell, de lehet kialakítani fizetős parkolókat foghíjtelkeken is, ez már szolgáltatás.

A tömegközlekedés helyzetét is újra kell értékelni. Vannak olyan helyek, ahol egymás mellet megy el busz, troli és villamos, ezzel azt érte el a fejlesztő, hogy hatalmas helyet foglalt el, és nincs hatékonyága. Egy tömegközlekedési vonalon nincs szükség mindhárom elemre. Egységes egyensúlyt kell teremteni. Ezzel párhuzamosan a kerékpáros fejlesztéseket tovább kell preferálni, de a kerékpárút nem egyenlő egy felfestett, sárga csíkkal, vagy közös gyalogos-kerékpáros járdákkal.

Harmadik elemként pedig vissza kell csalogatni a kereskedőket, hogy legyen miért a belvárosba jönni az embereknek, ne az Árkádba, a kereskedelmi központokba járjanak csak, ahol ráadásul megtalálja azt a parkoló lehetőségeket, amit a városban nem. Sajnos olyan magasak az üzlethelyiségek bérleti díjai, amit nem lehet kigazdálkodni. Valamilyen módon a kiskereskedőket kompenzálni kell. Vagy bérleti díj, vagy adó csökkentésével, vagy más kedvezménnyel. Jöjjenek vissza a kereskedők a belvárosba, de ki lehet alakítani e területen egy minőséget is akár, azokat a vállalkozókat kell megerősíteni, akik nívós dolgokat árulnak. Kedvezőbb feltételeket teremteni, mint a multiknál.

Végül pedig figyelni kell a nyári rendezvényekre is, egyrészt, hogy lehetőleg az egész szezon legyen valahogy kitöltve, másrészt szükséges gazdagítani a programokat is, akár kisebb eseményekkel, és mindezt ötvözni a belváros kínálatával, bevonva akár az éttermeket, vendéglőket, kereskedőket. A tervező asztalon kreatívabban kell dolgozni.

A témához szorosan kapcsolódik az egyetem kampuszjellegének kialakítása, a fiatalság integrálása, a város mediterrán hangulatának hangsúlyozása a tiszai élet, a Tisza-part fejlesztésével. Ezekről a blogom következő részében részletesebben beszélek majd.

28 hozzászólás

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

  • '>
    28. LUFIPOLGARMESTE
    2013. augusztus 9., péntek, 04:30
    Válaszolok

    három hatossal fut
    pedig nagy igazságot irt most a B.ur az iskolával kapcsoaltban
    a dmtrollokat olvasgatva nekik bizonyára
    kimaradt az illem óra.
    szerencsére amiota moderaljak magukat 😛 azota kevesebb jut be.

  • '>
    27. jobbos
    2013. augusztus 8., csütörtök, 19:25
    Válaszolok

    Nemtudomka: a nevedhez méltó volt a hozzászólásod! Még jó. hogy nem 69-essel futsz 🙂 !

  • '>
    26. Nemtudomka67
    2013. augusztus 8., csütörtök, 06:09
    Válaszolok

    25. Bartha László hozzászólt “Sok mindent lehetne tanítani már általános iskolában. Pl. sok országban -élen járnak a skandinávok- már elemi szinten oktatják a kerékpározás szabályait …”
    Bartha Úr!Ugye a tanterv kialakításába nem kíván ennél mélyebben beleavatkozni?Van Önnek tisztességes szakmája!Ott tessék brillírozni!Pl.:drog,alkohol,dohányzás elleni küzdelem!

  • '>
    25. Bartha László
    2013. augusztus 4., vasárnap, 07:52
    Válaszolok

    Sok mindent lehetne tanítani már általános iskolában. Pl. sok országban -élen járnak a skandinávok- már elemi szinten oktatják a kerékpározás szabályait és csak megfelelő jártasság és alkalmasság után engedik a gyerekeket és “uram bocsá” bizonyos kor felettieket kerékpározni. A biciklizés infrastruktúrája mellett emelni kell annak kultúráját! A kommentek többsége olyan problémákat vett fel, melyekre valóban megodást kell találni, de ezekhez bizony idő és türelem kell.

  • '>
    24. 5.BÉLA_mutji
    2013. augusztus 4., vasárnap, 04:43
    Válaszolok

    az iskolakban kellene a tanároknak arra tanitani a tanulokat hogy a tisza parton ne dobják el az üvegeiket szemeteiket
    ne adj Isten én még olyat is láttam amikor egyenesen a tiszaba dobta a fiatalember a fém dobozát
    friss élmény:egy nö kijön a kv-jával a boltbol,aztan az utca közepére dobja a kanalát
    hát utana mentem és elvittem a lakasa elé :))
    kampanyolni kellene táblákkal is
    ezügyben.
    Mert mit is olvasni az ut menti orias plakatokon?
    pl.ezt:
    49 ft a füzet.
    hmm,megéri oriasplakaton reklamozni egy 49 ft os tételt?
    érthetetlen.
    mennyibe kerül egy oriasplakat?

  • '>
    23. 5.BÉLA_mutji
    2013. augusztus 4., vasárnap, 04:37
    Válaszolok

    ázsia liget (2-es vili)nél nonszensz volt a buszmegalloban álldogalo polgárokra ráereszteni a kerékpárutat
    életveszélyesen száguldanak ott

  • '>
    22. 5.BÉLA_mutji
    2013. augusztus 4., vasárnap, 04:35
    Válaszolok

    hát elég nagy hiba a kossuth lajoson a sinekre engedni a buszt
    nonszensz kategoria
    ez fogja tönkretenni a sinpályát ki tudja hanyadszor
    Összességében alapjaiban egyet értek Bartha Ur gondolataival.

  • '>
    21. 5.BÉLA_mutji
    2013. augusztus 4., vasárnap, 04:30
    Válaszolok

    ocska amerikai szindarabokat bemutatni