Közélet

A Liga Szakszervezet elégedetlen a kormánnyal

A Liga Szakszervezet elégedetlen a kormánnyal

2011. január 31., hétfő
A Liga Szakszervezet elégedetlen a kormánnyal

A munkavállalókat érintő aktuális kérdésekről tartott tájékoztatót az újszegedi Forrás Szállóban Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke, Hangonyi Zoltán alelnök és Hoffmann Antal elnökségi tag.

A Liga 2006 óta erős nyomást gyakorolt az előző kormányra, felemelte szavát a munkavállalók érdekeit sértő intézkedések ellen, ha kellett, demonstrációt szervezett, sztrájkot hirdetett vagy népszavazást kezdeményezett. Emiatt a kormányoldali média Fidesz-közeli szakszervezetnek könyvelte el.

Gaskó

alaptalannak ítélte a politikai vádaskodást, majd rátért a mostani kormányintézkedések kemény bírálatára. Az emberek többsége abban reménykedett, hogy a Fidesz győzelmével más lesz a helyzet, a beígért változások azonban elmaradtak. tavaly decemberben a Liga tárgyalást kezdeményezett, hogy ismertesse az új kormánnyal a 9 hónap alatt, rohamtempóban elfogadott törvények és intézkedések nem szolgálják az adófizető munkavállalók érdekeit. A kormány válaszra sem méltatta őket, ezért most a sajtó munkatársaival és a nyilvánossággal is megosztották észrevételeiket. Ha sürgősen nem változik a helyzet, és folytatódnak a megszorító intézkedések, a Liga megfontolja, milyen módszerekkel lépjen fel ellenük, fogalmazott az elnök. A szakszervezetek kifogásolják a kormánytisztviselők jogviszonyának megváltoztatását, az indoklás nélküli felmondást, a 98 százalékos különadót, amely a törvényes és erkölcsös úton szerzett munkavállalói jövedelmeket is sújtja, nemcsak a nagy összegű törvénytelen végkielégítéseket. Gaskó szót emelt az új médiatörvény, a csak gazdagoknak kedvező és csupán a vadkeleten honos egykulcsos adórendszer, a magánnyugdíj-pénztárak államosítása, a társadalmi párbeszéd intézményeinek ellehetetlenítése ellen. Az egykulcsos adórendszer 600 milliárdos lyukat ütött a költségvetésen, amit a kormány különadóval a multikon próbál behajtani, hogy teljesíthető legyen az uniós elvárás. Már látszik, hogy a kormány februári megszorító csomagja újra a munkavállalókat fogja hátrányos helyzetbe hozni. A nyugdíjreform során egyre inkább nyilvánvaló, hogy a svéd modell kerül előtérbe, amit a miniszterelnök úgy magyarázott: csak annyit fognak majd kifizetni, amennyi a kasszában van. Magyarán, csökkenni fognak a nyugdíjak, miként Svédországban, csak ott a több ezer eurós összegből kell lefaragni, nálunk meg a 27 ezres éhbérből.

Megszorítások várhatók a közösségi közlekedésben, gyógyszertámogatásban, a munkanélküli ellátásban, s mindezek hatására súlyos nehézségek elé nézünk. A kormány országépítésnek nevezi a programot, de ez csupán játék a szavakkal, tulajdonképpen kemény megszorításra készül ugyanúgy, ahogyan azt az előző kormány tette. Gaskó szerint a munkavállalók jogfosztottá válnak, és utcára kényszerítik őket, az pedig nem jó, mert az elégedetlenség indulatokat gerjeszt, az pedig sehova sem vezet.

Hoffmann Antal

a közösségi közlekedés anomáliáiról szólt, amiért a rendszerváltás óta minden kormány okolható. A garantált – jegyárakba foglalt – kedvezményeket ugyanis az állam csak részben utalja vissza a közlekedési társaságoknak, ezért azok újabbnál újabb árdrágításokra kényszerülnek, és maguk előtt görgetik az egyre nagyobb vesztességeket. Sehol Nyugat-Európában nincs ilyen nagyvonalú kedvezményrendszer, mint nálunk. Ha az utas a 100 forintos jegyből csak tízet fizet, az állam pedig nem refundálja a maradék 90-net, akkor a kormány úgy viselkedik, mint a kocsmai duhaj vendég, aki nyakló nélkül eszik, iszik, dőzsöl, zenét rendel, majd fizetés nélkül távozik. Az elmúlt 20 évben a MÁV-nak ilyképpen 1000 milliárd forinttal maradt adós az állam, holott ez a pénz járt volna, hangsúlyozta Gaskó. A ligások szerint a rendszerváltás óta egyetlen szakminisztere nem volt az országnak, aki értett is volna ahhoz, amivel megbízták, ezért nem a kútba, csak a kávájára… Ha a kormány a közösségi közlekedéstől is megvonásokat tervez – márpedig 50 milliárdot emlegetnek –, akkor még ennyi utas sem lesz, és a vonat- meg buszjegyeket drágábban tudjuk majd megvenni, mint a repülőjegyeket. Így előbb-utóbb oda jutunk, hogy senki sem fog utazni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.