A MÁV intézkedéseket tett a mellékvonalak megőrzésére


A MÁV még decemberben intézkedéseket hozott azoknak a vasúti mellékvonalaknak a megőrzésére, amelyekre 2009 december közepétől nem rendeltek közszolgálati személyszállítást.
Az illetékes tárca, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) csütörtökön közzétette az egyes szakterületeknek előírt követelményeket. Ebből kiderül, hogy egyrészt az árufuvarozási tevékenység fenntartása, másrészt a vagyon állagának megőrzése érdekében mit kell elvégezniük az érintett vonalszakaszokon dolgozóknak. A személyszállítás szüneteltetésével számos berendezés feleslegessé válik ezeken a vonalakon. Az árufuvarozáshoz szükségtelen vagyontárgyakat sok esetben csak úgy lehet megóvni az esetleges rongálásoktól, károktól ha leszerelik. Az intézkedési terv részletesen meghatározza az adott szakaszon elvégzendő karbantartási munkákat, és utasítást ad a pálya felügyeletére is. A dokumentum meghatározza azt az eljárást is, amivel az adott vonalszakaszt újra lehet majd indítani. Miután a teherszállításnak egyszerűbb biztonsági követelményei vannak, az adott vonalszakaszon dolgozók maradnak feladat nélkül. A ő további foglalkoztatásuk lehetőségeiről tárgyalni kell a munkavállalókkal és az érdekképviseletekkel. A forgalmi szakterületen például a dolgozóknak legalább 12 óránként ellenőrizniük kell a jelző és biztosítóberendezéseket - különösképpen a sorompókat -, és meg kell győződniük az épségükről és működőképességükről. Az ingatlangazdálkodási területnek a forgalmi szakterülettel közösen kell megállapítania, hogy mely ingatlanok szükségesek a vonal további működtetéséhez, és melyek azok, amiket hasznosítani lehet. A vagyonvédelmet például rácsok felszerelésével is biztosítani kell a kiadott utasítás szerint. A közösségi közlekedés átalakításával több mellékvonalon szünetel a személyszállítás, ezekre ugyanis nem rendeltek személyszállítást. Ezek a következők: Esztergom-Almásfüzítő, Komárom-Székesfehérvár, Zirc-Veszprém, Körmend-Zalalövő, Somogyszob-Balatonkeresztúr, Mezőfalva-Paks, Sárbogárd-Börgönd, Godisa-Komló, Pécs-Pécsvárad, Galgamácsa-Vácrátót, Szilvásvárad-Putnok, Abaújszántó-Hidasnémeti, Karcag-Tiszafüred, Sáránd-Létavértes, Fehérgyarmat-Zajta, Mátészalka-Csenger, Ohat-Pusztakócs-Tiszalök, Nyíregyháza KK-Balsa-Tiszapart, Nyíregyháza KK-Dombrád, Kisszénás-Kondoros, Körösnagyharsány-Vésztő, Hódmezővásárhely-Makó, Lajosmizse-Kecskemét, Kecskemét KK-Kiskörös KK, Kecskemét KK-Kiskunmajsa KK. Ezeken a vonalakon egyébként 2010. február elsejével lépnek hatályba a MÁV pályavasúti üzletág vezetői utasításai.