Kultúra

Mezzo: Nyári Zoltánnak fel van dobva a labda

Mezzo: Nyári Zoltánnak fel van dobva a labda

2009. november 12., csütörtök
Mezzo: Nyári Zoltánnak fel van dobva a labda

A tenor két főszerepet is énekel az operaversenyen

Javában zajlik a november 17-ig tartó Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval elnevezésű megmérettetés döntője

a Szegedi Nemzeti Színházban

, melyen két magyar operaénekes, Balczó Péter és a két főszerepet is kapott Nyári Zoltán is versenyzik.

Az „Egy halálraítélt utolsó napja” rendezője,

Nadine Duffaut

a férfi főszerepre a méltán híres tenort,

Nyári Zoltánt

választotta ki. Mivel azonban

Alföldi Róbert

, az „Emmeline” rendezője is ragaszkodott az énekeshez a Le Condamné szerepében, az operaverseny művészeti igazgatóságának arról kellett döntenie, lehetséges-e, hogy egy énekes két versenyszerepet kapjon meg. Végül igennel határoztak, így Nyári Zoltánt egy világpremier (David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja) és egy európai bemutató (Tobias Picker: Emmeline) főszerepében is színpadra léphet a Szegedi Nemzeti Színházban. „Biztató a két főszerep, de ha nem kapok semmiféle elismerést, akkor viszont nagy bukás is – tehát fel van dobva a labda” – mondta el portálunknak Nyári Zoltán. A tenor egyébként nem tétlenkedik, az operaverseny mellett a Magyar Állami Operaházban is próbál. Imád és tud is dolgozni, bizonyára ezért lehetett szimpatikus mind a két darab rendezőjének. „Nadine Duffaut kérte, hogy most már ne újítsak, mert még a premieren is kitaláltam új dolgot” – mesélte az énekes – „Ezek jobbára kényszer szülte helyzetek, melyek az előadás közben jönnek: például kitörik a ceruza hegye, miközben folyamatosan írnom kellene, és arról énekelek, amit leírtam…” A darabok nehézségi fokáról a tenor így nyilatkozott: „Az ’Egy halálraítélt utolsó napjának’ az energiabeosztása nem egyszerű: rengeteget vagyok a színpadon. Az ’Emmeline’-ban pedig az jelent nehézséget, hogy alsótól felső C-ig nagy terjedelmet kell beénekelni.” Az énekes arról is beszélt, olykor nem könnyű összeegyeztetni a „hivatalnok” embertípust és a művészembert önmagában. Az operaversennyel jár, hogy el kellett fogadniuk mindig az adott játszóhely gázsifeltételeit, ezen felül viszont még a tenornak dolgoznia kell, hiszen előre is kell tekintenie. „A hivatalnoki énem mondja azt, hogy egy kicsit fáradt, a művész nem” – szögezte le a tenor. „Ha fent vagyok a színpadon, akkor kipihent vagyok, és jól szót értek a kollégákkal” – tette hozzá. Nyári Zoltánnak egyébként speciális technikája van hangja karbantartására. Az utóbbi időben mellőzi a tejtermékeket, a cukrosabb, fehérlisztes, élesztős, ecetes ételeket, igyekszik a biopiacon vásárolgatni, vegyszermentesen élni. Mint elmondta, ennek hosszútávon megvan az eredménye, mégha drágább is most, megspórolhatja vele negyven-ötvenévesen a gyógyszert. Emellett pedig van egy az énektanárnője, Nádor Magda által összeállított speciális (úgynevezett foniátriai – a hangképzéssel foglalkozó orvosi ág – a szerk.) gyakorlatsora is, amely szinte „hangjógaként” működik. Azt is elárulta az énekes, hogy beéneklés után, előadás előtt egy-két Mozart-áriát is elénekel magának. „Azt tapasztalom, hogy ha az ember úgy énekel be, mintha Mozart-előadás következne, akkor soha semmi baja nincs a színpadon” – vallja Nyári. A tenor a jövőre vonatkozóan csak annyit mondott: ameddig lehet, szeretne lírai szerepeket énekelni – egyébként most a Mezzo-szerepek egyike sem igazán ilyen. A második alkalommal megrendezett Mezzo Operaverseny öt országból érkező produkcióit a Duna Televízió segítségével a Mezzo Televízió 39 országban közvetíti. A verseny végén a legjobb női és a legjobb férfi előadói díjat ítélik oda. A szegedi versenyző, a szintén döntős

Rácz Rita

betegség miatt a döntő előtt visszalépett.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.