A fogyasztóvédelem társadalmasítása

2009. május 15., péntek • Cikk nyomtatása • Küldés e-mailben
Fotó: Cs. Gát László

fogyasztovedA három szegedi egyesülete konzorciumban 80 millió forintot nyert uniós pályázaton. A projekt célja többek között fogyasztóvédelmi kommunikációs modellrendszer létrehozása a régióban. A pályázat nyitó konferenciáját csütörtökön rendezték Szegeden.

A szegedi székhelyű Dél-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Szó-tér Kommunikációs Egyesület és a Dél-alföldi Teleházak konzorciumot alkotva 80 millió forintot nyertek uniós pályázaton. A „Mindennapi fogyasztóvédelem a Dél-alföldön – falvaktól a városokig” projekt nyitó konferenciáját csütörtökön rendezték a Megyeházán Szegeden. A pályázat célja olyan kommunikációs modellrendszer létrehozása a három megye – Csongrád, Bács-Kiskun és Békés – lakói számára, amelynek segítségével gondolkodóbbá, fogyasztói magatartásukban tudatosabbá válnak az élet valamennyi területén.

„A fogyasztói kiszolgáltatottság felszámolására a megoldást a minisztérium a fogyasztóvédelem társadalmasításában látja” – hangsúlyozta a konferencián Horváth Sándor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztályának főosztályvezető-helyettese. Hozzátette: a fogyasztóvédelem társadalmasítása a társadalom önvédelmének a megerősítését jelenti, amely a minisztérium reményei szerint hosszú távon eredményezni fogja a tudatos fogyasztói magatartás megerősödését, a fogyasztói kiszolgáltatottság csökkenését és a civil szektor szerepének a megerősítését.

„Az utolsó néhány évben már nem megtűrt, akadékoskodó civil szervezetként tekintenek ránk a gazdálkodó szervezetek, hanem partnerként fogadnak el bennünket. A fogyasztóvédelmi hatósággal együttműködve a régió három megye székhelyén működő tanácsadó iroda hálózatunk a regionális civil fogyasztóvédelmet reprezentálja. Munkatársaim a hatóságot képviselő felügyelőkkel partnerként tudnak egy-egy problémás dolgot megoldani” – mondta Varga József, a Dél-alföldi regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke.

Szeretnék, ha Békéscsabán, Kecskeméten és Szegeden irodáikhoz elektronikus úton bekapcsolhatnánk a legkisebb településeket és kistérségeket, ebben partnerük, a Dél-alföldi Teleház vállalta az úttörő szerepet. Terveik szerint a régióban legalább 70 elérhetőségi ponttal szeretnének rendelkezni. Céljuk, hogy ne kelljen a kistelepülésen élő fogyasztóknak lakóhelyükről elmozdulni, ha vásárlásaikban vagy szolgáltatás igénybevételekor gondjaik, problémáik adódnak. Felkereshetik a helység többnyire kultúrházakban vagy könyvtárak mellett működő TELEHÁZ pontokat, és onnan elérhetik a megyeközpontban működő tanácsadó irodákat.

„Évről-évre csökken az általunk feltárt egészségre, életre veszélyes termékek száma Magyarországon. Ez a hatóságunk magas szintű tevékenységének az eredménye. Míg három évvel ezelőtt 300 fajta terméket tiltottunk be a hazai forgalmazásból, addig tavaly 195-öt. A veszélyes termékek fajtáinak összetétele nem változik, fele gyermekeinket érinti. Nagy számban található ezek között gyermekjáték” – jelentette ki Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója.

A kommunikációt irányító Szó-tér egyesület kéthetente megjelenő adással jelentkezik a Telin Tv hálózatán. A Vegyed-e műsor többek között fogyasztóvédelmi problémák megoldásával foglalkozik.

„Sok esetben a kereskedők keresnek meg bennünket az iránt érdeklődve, hogy melyek azok a jog szabályi rendelkezések, amelyek betartására oda kell figyelniük. Ezt nagyon fontosnak tartom, üdvözlöm, hogy a hatóságunkat partnerként kezelik. Nem az a célunk, hogy büntessünk! Azt szeretnénk, hogy azok a fogyasztóvédelmi rendelkezések, amelyek a fogyasztók érdekeit védik, érvényesüljenek és betartsák azokat. Soha nem dolgoztunk bírságterv szerint. Nem elsődleges a szankcionálás. A régiónk arról híres, hogy először kötelezésre szóló határozatot adunk ki. A hiányosság felszámolására határidőt szabunk meg” – magyarázta a stratégiát Horváth Zsuzsanna, az NFH Dél-alföldi Regionális Felügyelősége igazgatója.

Mindazonáltal törvény biztosítja, hogy a fogyasztóvédelmi bírság bevételének 30 százalékát a fogyasztóvédelmi civil szervezetek megkapják. Másrészt a hazai nemzeti fejlesztési terv részeként a fogyasztóvédelmi konstrukció szintén milliárdos nagyságrendben biztosít támogatást a fogyasztóvédelmi civileknek. Ennek köszönhetően a tavalyi 260 millió forinthoz képest, idén egymilliárd forint támogatást kapnak a fogyasztóvédelmi civilszervezetek.

Ugrás az oldal tetejére

Hozzászólások

Eddig nem érkezett hozzászólás. Szóljon hozzá!

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

A SZEGEDma.hu tekintettel van a személyiségi jogokra, elutasítja a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja!
Ön a(z) 107.22.17.220 IP címről szól hozzá.

Ugrás az oldal tetejére