Gazdaság

Csökkentenie kell az E.ON-nak a díjszabást

Csökkentenie kell az E.ON-nak a díjszabást

2011. július 21., csütörtök
Csökkentenie kell az E.ON-nak a díjszabást

Csökkenteni köteles 1 százalékkal az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. és az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. az elosztási díjait július 1. és december 31. között - közölte a Magyar Energia Hivatal (MEH) csütörtökön az MTI-vel.

A MEH 2003 óta minden évben értékeli a villamosenergia-ellátás megbízhatóságának színvonalát, és megszabja az ellátás minimális minőségi követelményeit. Az elmúlt három év átlagában az E.ON két ellátási területén nem tudta teljesíteni az előírt minimális minőségi követelményeket, ezért elosztói díjcsökkentésre kényszerül, ami a végfelhasználói árakban is csökkenést jelent. A hivatal a villamos energia törvény alapján a fogyasztók érdekeinek védelmében 8 éve határozta meg először a minimális minőségi követelményeket és az elvárt színvonalat, 2006 óta évenként javuló minőséget jelentő követelmények előírásával. A követelményeket úgy határozza meg a hivatal, hogy azokat az üzemzavarokat is figyelembe veszi, amelyek a szokásosnak tekinthető időjárás hatására következtek be, ugyanakkor külön kezeli a tervezési körülményeket meghaladó környezeti hatásokból eredő üzemzavarokat. Az évenként és régiónként változó időjárási hatások ellenére a MEH állandó ösztönzést kíván adni az érintett energiaipari társaságoknak, ezért a minőségi szankciók megállapításánál a megelőző három év adatainak átlagát veszi figyelembe. A követelmények megállapításánál a nemzetközileg elfogadott, a fogyasztók számára legfontosabb mutatókat veszik figyelembe. A hivatal vizsgálja a villamosenergia-ellátás megszakadásának átlagos gyakoriságát, valamint az ellátás megszakadásának átlagos időtartamát. Ezeken kívül több színvonalmutató teljesítését is elemzi, például azt, hogy az elosztó társaságok milyen gyorsan számolják fel az üzemzavart. Az ellátás folyamatosságának mérésére szolgáló mindhárom mutató évek óta tartó javuló tendenciája 2010-ben megállt. Évente fogyasztónként átlagosan 1,45 alkalommal volt áramkimaradás. Ennek következményeként egy fogyasztó átlagosan 102 percet töltött áram nélkül. Az elosztói engedélyesek közül az ellátás kimaradásának átlagos időtartama szempontjából 2010-ben legrosszabbul az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. (131 perc/fogyasztó), az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. (119 perc/fogyasztó), és az ÉMÁSZ Hálózati Kft. (115,5 perc/fogyasztó) teljesített. Ez – az előző évek adataival együtt vizsgálva – azt jelenti, hogy az E.ON a tiszántúli és az észak-dunántúli ellátási területén a hároméves átlagú minimális minőségi követelményt nem teljesítette. A villamos energia rendszerhasználati díjakról szóló rendelet szerint így 2011. július 1-jétől december 31-ig mindkét elosztó az elosztási díjakból – kivéve az elosztói veszteség díjat – 1 százalékos mértékű díjcsökkentést köteles adni az általa kiszolgált rendszerhasználóknak. Az elosztói engedélyesek ugyan megkezdték az ellátás biztonságának javítását, de az előző évek viszonylag mérsékelt teljesítménye és a 2010-ben a május és augusztus közötti rendkívüli mennyiségű csapadék és a viharos idő miatt ezek még nem eredményeztek olyan mértékű javulást, hogy a hivatal által előírt 3 éves átlag a minimális minőségi követelménynek megfeleljen. Az átviteli hálózatot üzemeltető Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (MAVIR) teljesítette a számára előírt követelményeket - állapítja meg a MEH közleménye.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.