Egyetem

Farkasné Pocsai Blanka: Több szabadság a pedagógusoknak

Farkasné Pocsai Blanka: Több szabadság a pedagógusoknak

2010. szeptember 1., szerda
Farkasné Pocsai Blanka: Több szabadság a pedagógusoknak

Nyári táborozásszervezés az egyetemmel karöltve

A tanévkezdéssel új oktatási törvénymódosítások léptek életbe, amelyek közül nagy általánosságokban talán a legfontosabb az, hogy visszaadja a pedagógusok szabadságát, választási jogát. Erről kérdeztük Farkasné Pocsai Blankát, a városi közgyűlés oktatási bizottságának fideszes tagját. „Valóban, sokkal nagyobb tiszteletben tartja a pedagógus döntését, a szakmába vetett hitüket a törvénymódosítás. Ez a hangulati váltás az egyik legfontosabb, ami elindult a Hoffmann Rózsa által fémjelzett oktatási tárcánál” - hangsúlyozta a képviselő. A közoktatási vertikumban az egyik – szülőket is érintő – döntés a szöveges értékelés megreformálása. Az intézmények ezentúl a második év végétől szabad döntési lehetőséget kapnak, hogy a szöveges értékelés marad, vagy áttérnek a hagyományos érdemjeggyel történő osztályzásra, esetleg a kettőnek a variációját alkalmazzák intézményspecifikusan, gyerekspecifikusan, a szülőkkel egyeztetve. „A buktatással kapcsolatban eddig nem volt meg a lehetőség a mérlegelésre, most már viszont a szülői hozzájárulás nem törvényi előírás annak ellenére, hogy tisztában vagyunk azzal, csakis úgy lehetséges jó megoldást találni, ha a szülővel és az osztályfőnökkel is egyeztet a pedagógus” - magyarázta Farkasné Pocsai Blanka. Gyakorlatilag szabad a döntés. „A felső tagozatban iszonyú nagy volt a zűrzavar az ún. nem szakrendszerű oktatás bevezetése miatt az 5. és most már a 6. évfolyamon is. Ez gyakorlatilag egyéni képességfejlesztést jelentett. Ami viszont felháborodást keltett, hogy a felsőben tanító diplomás tanároknak külön 120 órás képzést kellett elvégezniük, csak így nyerhettek jogosultságot, hogy óráik 20-50 százalékában (ezt az iskola határozta meg pedagógiai programjában) képességfejlesztéssel foglalkozzanak –, amit mellesleg addig is csináltak, mielőtt kötelezték volna őket a tanfolyam elvégzésére” - tudtuk meg a képviselőtől, aki azt is hozzátette, hogy iskolai határozat alapján döntik el pedagógusközösségek, fenntartók szakértői jóváhagyással, hogy az 5. évfolyamban szeretnének-e élni ezzel a lehetőséggel vagy sem. „A 6.-ban meg – nagyon helyesen – kifutó rendszerben azok a gyerekek, akik elkezdték, folytathatják e módszer szerint. Az első polgári kormány idején a kiemelkedő pedagógusok számára külön elismerési rendszert dolgoztak ki. Most is ez az egyik prioritás, amely valószínűleg az őszi ülésszakban kerül a parlamenti képviselők elé. Olyan új minősítő rendszer készül, amely a polgári kormány korábbi elképzeléseire épül, ugyanakkor a változásokhoz is alkalmazkodik” - összegzett a politikus. Túlvagyunk a vakáción, és minden évben visszatérő gond, mi legyen a gyerekkel, hova, melyik táborba adjuk, ki vigyázzon rá, s nem mellékesen: miből tudjuk majd kifizetni az ezzel járó nem kis költségeket. A Fidesz polgármester-jelöltjének, B. Nagy Lászlónak a programjában erre is találunk megoldást. „Noha rendelkezik a város Balatonkenesén táborral és a Százszorszép Gyermekházban is rendszeresen szerveznek táborozást a szociálisan hátrányos gyerekek számára, ez nem elég. A férőhely mindenhol kevés, sokan kiszorulnak a rendszerből, s bár rendkívül széles a paletta, sokféle tábor közül választhatnak a szülők és gyerekek, alapvetően a szolgáltatás megfizetésével van gond” - ismerteti a problémát Farkasné Pocsai Blanka. A képviselő szerint olyan családoknál, ahol 2-3 gyerek van, egyenesen katasztrófa, ha nincs nagyszülői háttér vagy egyéb segítség. Ebben országosan és városi szinten is született javaslat. Országosan a Fidesz a családi napköziket preferálja és ennek a rendszernek a kiépítését, megerősítését támogatja, B. Nagy László polgármester-jelölt programjában pedig olyan típusú kezdeményezés szerepel, amely nem csupán a szociálisan hátrányos helyzetű családokat célozza meg – noha ők természetesen prioritást élveznek –, hanem a 2-3 gyerekeseket is. Az elképzelés szerint a nyári táborozást az egyetemmel karöltve oktatási intézményekben szerveznék meg. „Olyan rendszert kell kidolgozni, amelybe a hallgatók is bekapcsolódhatnak, vagy plusz kreditpontokért, vagy gyakorlati helyszínként szerepelne számukra a nyári napközis tábor. Ebben elsősorban az alsós korosztály érintett, de sok esetben tapasztaltuk, hogy az 5-6-7. évfolyamos diákok esetében is szívesen veszik a szülők, ha csemetéjük tartalmas programokat látogat, s nem kulcsos gyerekként cselleng az utcán. A program az egész vakáció idejére vonatkozna” - összegzett a képviselő.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.