Egyetem

Tehetségek – a lehetőség adott, élni kellene vele

Tehetségek – a lehetőség adott, élni kellene vele

2008. július 13., vasárnap
Tehetségek – a lehetőség adott, élni kellene vele

Fotók: Gémes Sándor

Egy érdekes tanulmány a tehetséget egy gepárdhoz hasonlítja. Vajon ha a gepárdot ketrecbe zárjuk, vagy ha az állat alultáplált, beteg - attól még gepárd marad, képes lesz gyorsan futni? - vetette fel előadásában Péter-Szarka Szilvia (képünkön), a Debreceni Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékének egyetemi tanársegédje a TIT Dél-alföldi Régiója által 44. alkalommal a múlt héten megrendezett szegedi Pedagógiai Nyári Egyetemen tartott előadásában. Az előadót a tehetséggondozásról kérdeztük.

- Mennyire jellemző, hogy a tanárok oda tudnak figyelni a tehetségek fejlesztésére az átalakuló közoktatásban?

- Nem akarok általánosítani, de egyre kevésbé jellemző. Főleg anyagi okok hiányoznak a feltételek megteremtésére. A továbbképzéseken általában elhivatott kollégákkal találkozom, és ők is megerősítik, hogy a tehetségekkel való külön foglalkozást általában csak szerelemből lehet csinálni, erre a tanárok külön ösztönzést, a fáradságukat megháláló pluszjuttatást nemigen kapnak, és nem biztos, hogy sok mindenkinek van erre kapacitása. Azért lenne jó programszerűen végezni a tehetséggondozást, mert az talán nagyobb lehetőségeket biztosítana.

- Mennyire okoz nehézséget ma felfedezni a tehetségeseket?

- A tehetségek azonosítása sokféle módon történhet, így leggyakrabban a tanulmányi teljesítmény, tanulmányi versenyek hívják fel rájuk a tanárok figyelmét. Erről az oldalról ugyanis könnyen megragadható a tehetséges tanuló. A tehetség másik oldalát - mint például a kreativitás, a mentális képességek, az intelligencia -, ami pszichológiai eljárásokkal szűrhető ki, kevésbé tudják a tanárok megállapítani. A két azonosítási módszer pedig egyenrangú, és nem feltétlenül van átfedés közöttük: egyáltalán nem biztos ugyanis, hogy aki a legjobb tanulmányi teljesítményt produkálja, az valóban a legjobb képességű is.

- Előadásában utalt arra, hogy a felfedezett tehetségek fejlesztésében jobbára az erős oldaluknak a fejlesztése dominál, és kevesebb hangsúly kapnak ugyanakkor az olyan lényeges elemek, mint a gyenge oldal erősítése, a személyiségfejlesztés és a lazító programok.

- Így van, a meglévő kiemelkedő képesség továbberősítése egyértelmű és sokkal kézzelfoghatóbb a gyakorló tanárok számára, mint a többi, jóllehet azok is ugyanolyan fontosak, velük együtt lenne teljes egész a fejlesztés.

- Magyarországon fontosnak tartják a tehetségek gondozását?

- Európai szinten is kiemelkedő Magyarország a tudomány és a kutatási programok terén is. A tehetségpotenciál megvan, kicsit ki kellene jobban bontakoztatni, elő kellene segíteni. A közismert PISA-jelentés eléggé megkritizálta a hazai oktatást, és elmozdulást jelentett attól a hagyományos képtől, hogy mennyire jól tanítunk. Az biztos, hogy vannak tehetségeink, a lehetőség adott, és a tehetséggondozó programok - mint például az Arany János Tehetséggondozó Program, vagy a tehetségek gondozását felvállaló tehetségpontok - azt mutatják, rájöttünk arra, hogy ezt nem szabad elherdálni: ha nem akarjuk, hogy még ebben is lemaradjunk, akkor gyorsan tennünk kell valamit. Ez egy lehetőség Magyarországnak. Az alapanyag biztosan megvan, csak élni kellene vele.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.