Kultúra

Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban + FOTÓK

Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban + FOTÓK

2017. április 7., péntek
Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban + FOTÓK
oktataskutatok_emlekpont_009

A Magyar Tudományos Akadémia és a Szegedi Tudományegyetem együttműködésében létrejött Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport hívta találkozóra csütörtökön az Emlékpontba a hódmezővásárhelyi általános és középiskolák történelemtanárait. A megbeszélésen a szakemberek a második világháború, a holokauszt és az ötvenhatos forradalom és szabadságharc tanításának módszereit járták körbe.

A csoportot képviselő

Kiss Gábor Ferenc

főiskolai docens és

Kertész Eszter

történelem–magyar szakos pedagógus fókuszcsoportos beszélgetés és kérdőívek segítségével tájékozódtak a hódmezővásárhelyi történelemtanárok által a szemléltetésben alkalmazott módszerekről és eszközökről. "A magyar történelem három nagy és vitatott fordulópontjának oktatására koncentrál kutatásunk" – mondta el Kiss Gábor Ferenc, kifejtve: céljuk e három esemény általános és középiskolai oktatásához audiovizuális oktatóanyagot fejleszteni dokumentumfilmekkel és az eseményeket megéltekkel készített interjúkkal. Ennek első lépéseként igyekeznek feltárni a tanárok eddigi gyakorlatát, tapasztalatait és véleményét. A szakember beszélt arról, hogy számos lehetőség van arra, hogy a huszadik századi történelem oktatása során szemléltetést alkalmazzanak a tanárok, azonban a korabeli fotókat, filmfelvételeket nemcsak a tananyag színesítésére alkalmazhatják, hanem azokat forrásként felhasználva is feldolgozhatják a tanórákon. Lehetőség továbbá, hogy a tanítás során a pedagógusok ne csak a történelem adatait közöljék a tanulókkal, de értékeket fogalmazzanak meg, érzékenyítsenek és erősítsék a tanítványok történelem iránti elkötelezettségét. Ennek eredményeként felismerhetik a tanulók, hogy a történelem nemcsak események és évszámok halmaza, hanem egy folyamat, amely meghatározza mai életünket és közvetlen hatással van a diákok saját családjának történetére is. Az internetnek köszönhetően már könnyebb helyzetben vannak a tanárok a szemléltető anyagok elérésében, mint pár évtizeddel korábban, de továbbra is lényeges a pedagógus szakmai és módszertani felkészültsége, hogy ezeket a szemléltető eszközöket hatásosan dolgozza be az óra menetébe, s tudja ezeket értelmezni és ezekre alapozva munkáltató feladatokat adni a diákoknak A vásárhelyi pedagógusok nagy számban vállalták a fókuszcsoportos beszélgetésen való részvételt, s tapasztalataikkal, véleményük megfogalmazásával segítették a kutatócsoport munkáját.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.