Közélet

Binszki József: A DK gyengítése a baloldali városvezetés célja

Binszki József: A DK gyengítése a baloldali városvezetés célja

2017. február 16., csütörtök
Binszki József: A DK gyengítése a baloldali városvezetés célja
binszki_sajtaj01_KF

„Megszűnt a közgyűlés egyetlen szuverén és autonóm bizottsága, innentől a többségi szavazógép rendszere fog itt is működni” – értékelte portálunknak Binszki József, hogy a baloldali többség lecserélte a DK által delegált két külsős bizottsági tagot.

A szegedi közgyűlésben frakciók vannak, nem pártok, és a frakciók létszámarányosan tettek javaslatot a külső bizottsági tagokra, és az átalakult DK-frakció javasolt külsős bizottsági tagokat, ami egy tiszta jogi helyzet – így magyarázta

Botka László

MSZP-s városvezető a jogi bizottság két külsős, a Demokratikus Koalíció által delegált tagjának a lecserélését a

februári közgyűlésen

. Mindennek az előzménye, hogy tavaly decemberben

a DK-ból nem jogerősen kizárták Kardos Irént és Berkesi Ottót

, az érintettek ugyanis nem a párt elvárása szerint szavaztak a közgyűlésben a Liget-projekt, az I-es kórház eladása és a siófoki üdülő sorsa kapcsán. A külsős bizottsági tagok lecserélését

a közgyűlési ellenzék is elítélte

, többen demokráciadeficitről és a

Tanács Eszter

mandátumának jogtalan visszavonásához hasonló helyzetről beszéltek, most

Binszki Józsefet

, a DK önkormányzati képviselőjét kértük fel a helyzet elemzésére.

- Hogyan értékeli a külsős bizottsági helyek elvesztését?

- A Demokratikus Koalíció gyengítéseként. A baloldali városvezetéshez tartozó formációk közül így most egyedül nekünk nincs külsős bizottsági helyünk annak ellenére, vagy talán épp azért, mert eredetileg egyedül mi delegáltunk pártoktól független, ha úgy tetszik civil szakembereket. Az, hogy a magát frakcióként ’átnevező’, a DK-ból kizárt képviselők delegáltak helyettünk két személyt, jogilag persze lehet rendben sőt, jogilag rendben is van. Jogilag azonban az is rendben lenne, ha például kizárólag az MSZP delegálna külsős bizottsági tagokat, mégis mindenki érezné, hogy nagyon nincs ez így jól, ezért jogi érvre hivatkozni sem volna szabad. Politikailag nincs ez ugyanis jól. Semmiképp. Az pedig, hogy ez a csere egy társadalmi bázissal nem rendelkező formáció neve alatt lett végrehajtva ezt még inkább alátámasztja. Hét párt és ez az újonnan alakult egyesületi frakció van jelen a közgyűlésben, ebből háromnak, a KDNP-nek, az LMP-nek és a DK-nak nincsenek külsős bizottsági delegáltjai. Én nem így képzelem a képviseleti demokráciát. A visszahívott tagok mindketten visszavonult jogászok már, akik korábban, mint szakterületük elismert szakemberei tevékenykedtek. Ők alkották a jogi bizottság szakmai gerincét, a tisztesség ugyanakkor megkívánja, hogy az új külsős tagoknak is megelőlegezzük a bizottsági munkához szükséges szakértelmet. A különbség nem is feltétlenül itt lesz majd tetten érhető. Baloldali, autonóm, pártoktól és személyektől független szakembereket menesztett a városházi többség, akik maguknak, saját szakmai és emberi tisztességüknek és lelkiismeretüknek megfelelően döntöttek az évek során. Statisztikailag alátámaszthatóan sem velem, sem az MSZP-vel, sem az ellenzékkel, sem egymással nem szavaztak feltétlenül, ami önmagában is bizonyítékul szolgál tisztességes civil hozzáállásukra. Minden pártnak minden szakmai bizottságba ilyen külső személyeket kellene delegálnia, nem holmi pártkatonákat. De egyedül a DK cselekedett így, amíg hagyták.

- Elfogadja a jelen helyzetet, vagyis marad bizottsági elnök, illetve tervezi-e, hogy jelöljön új külsős tagot?

- A jelen helyzetet tudomásul veszem, de elfogadni nem tudom. Ugyanis még ha az előterjesztő polgármester érvelését is vesszük alapul, akkor is legfeljebb csak az egyik személyt hívhatták volna vissza. Az, hogy nem így történt, sok mindenre rávilágít. Ha a személyemmel, politikámmal vagy szakmai munkámmal a közgyűlési többség nincs megelégedve, akkor majd engem is visszahív. Addig legjobb tudásom szerint elvégzem a rám bízott munkát, ahogyan azt kizárt bizottsági tagtársaim is tették. Mi, a Demokratikus Koalíció nem azért vagyunk demokratikus párt, mert ez a megnevezésünk, hanem mert ez adja működésünk alapját és kereteit. Nem én döntök tehát arról, hogy jelölünk-e új külsős bizottsági tagot, hanem a vezetőség, de csakis a tagság megkérdezését követően. Hogy mi az álláspontom ebben a kérdésben azt elsőként a tagjainkkal szeretném megosztani, személyesen, nem a sajtón keresztül megüzenve, ezért most arra a kérdésre, hogy jelölünk-e új külsős bizottsági tagot, vagy sem, nem tudok válaszolni.

- A szegedi közgyűlésben történteket személyes ügyként értékeli, vagy a Gyurcsány-Botka konfliktus kiéleződése, amit láthattunk?

- Nem tudok Gyurcsány-Botka konfliktus kiéleződéséről, de még valamirevaló konfliktusról sem. A különböző pártok vezető politikusai sokszor nem kedvelik egymást, de ez annyira indifferens, hogy számon sem volna szabad tartani, ki kit nem szeret éppen. Egy politikából élő profinak illene profiként is viselkednie, s nem személyes érzelmei, sértettsége, ambíciói alapján a másiknak feszülnie. Ráadásul most egy különösen kiélezett választás előtti időszakban élünk, amikor ez hangsúlyozottan igaz. Úgy gondolom, ezzel a döntéssel megszűnt a közgyűlés egyetlen szuverén és autonóm bizottsága, innentől a többségi szavazógép rendszere fog itt is működni. Ugyanakkor, mivel a városházi előterjesztések az esetek 99%-ában eddig is megkapták a bizottsági többséget, hiszen mégiscsak egy oldalon állunk, a változás nem itt lesz a legszembetűnőbb. De a jövőben attól tartok nem fordul majd elő, hogy kritikus külsős előterjesztő, mint volt például

Szabó Bálint

, szót kapjon a jogi bizottságban, mert a most előállott többség ezt is meg fogja akadályozni. És ez, ha valóban így lesz, az én értékrendem szerint a megelőző állapothoz képest súlyos demokráciadeficitet jelent majd.

- Országos szinten az MSZP és DK viszonyát ez befolyásolhatja-e a szegedi közgyűlési többség döntése, azaz a külsős bizottsági tagok leváltása?

- Egészen biztosan nem. Az ilyen eseményeket a politikai rivalizálás keretein belül kell értékelni, még ha mi, a Demokratikus Koalíció hangsúlyozottan nem is így ’játszunk’. De ez itt egy helyi ügy és semmiképpen sem befolyásolhatja, s nem is befolyásolja az országos együttműködést. A regnáló kormánypártot csak együttes erővel van esélyünk legyőzni, ezért kell megállapodni az együttműködés valamilyen hatékony formájában. Hogy ezt az együttműködést Botka László vezeti-e miniszterelnök-jelöltként vagy valaki más, az kicsit sem fontos, csak az számít, hogy egységes erőként lépjünk fel az egységes erővel szemben. Mert csak így van esélyünk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.