Kultúra

Restaurátor mérte fel Csontváry Öreg halászának állapotát + FOTÓK

Restaurátor mérte fel Csontváry Öreg halászának állapotát + FOTÓK

2016. november 2., szerda
Restaurátor mérte fel Csontváry Öreg halászának állapotát + FOTÓK
csontvary_oreg_halasz_restauralas06_gs

A különleges kép csak vendégségbe érkezett Szegedre. A tulajdonos miskolci múzeum megbízottja végezte az állapotfelmérést, amelyet a restaurálás követ hamarosan. Csontváry Kosztka Tivadar festménye más szempontból is rejt érdekességeket.

1902-ben alkotta

Csontváry Kosztka Tivadar

az Öreg halász című olajfestményét. A hátterében Vezúvot is ábrázoló festmény jelenleg Szegeden, a Fekete házban látható a Pompeji-kiállítás elemeként. Az alkotás különlegessége, hogy

függőlegesen tükrözve

két különböző képet kapunk, ha bal oldalt nézzük, akkor egy békés halász látható a tűzhányóval és a tengerrel, míg a jobb oldali részből egy sátáni figura rajzolódik ki viharos tengerrel, füstölő kéményű házakkal, kitörő vulkánnal. Az alkotás restaurálás előtti állapotfelmérést a miskolci Herman Ottó Múzeum megbízásából

Dicső Ágnes

festményrestaurátor végezte. A szakember kiemelte, az egyik legtöbbet utaztatott festményről van szó, így a festett oldal ismert, viszont a vászon hátoldalát is meg kell tekinteni egy felújítás előtt, mert a hordozótól függ a festett rész állapota.

csontvary_oreg_halasz_restauralas04_gs

1964 óta nem történt átfogó restaurálás, amely az akkori követelmények szerint zajlott le, ez teljesen különbözik a mai szakmai elvárásoktól, többek között más az anyaghasználat. A restaurátornak először a vásznon kell dolgoznia, s csak ezt követően foglalkozhat a festett részekkel. „Egy restaurálás könnyen megváltoztathatja azt a képet, amit Csontváry alkotásairól őrzünk. Egy felelősségteljes és nagyon izgalmas kaland ez a restaurátor és a műtárgy számára is, mert nekem el kell döntenem, hogy mi az, ami ide tartozik, mi került fel utólag, azaz mi idegen, később felvitt anyag” – fogalmazott Dicső Ágnes. A restaurátor határozza meg az utólag a képre került anyagok sorsát, mert elképzelhető, hogy nem lehet eltávolítani az eredeti mű károsítása nélkül a később felkerült részeket. UV-lámpával vizsgálta meg az alkotás festett részét a szakember. Megállapította, markánsak a javítások a festett oldalon, a kép alsó részén szabad szemmel is látható egy megtörés A végleges cél az, hogy a hordozót stabilizálják, visszaállítsák azt, ami az 1902-es eredeti képből megmaradt, legközelebb esik a festő szándékához. Legalább fél évig tartó munka kell ahhoz, hogy minden megfelelően alakuljon. A felmérésnek köszönhetően Csontváry Kosztka Tivadar festéstechnológiájáról, anyaghasználatáról is többet tudunk meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.