Közélet

Az egyedi tramtrain fejlesztés 48 milliárdból valósul meg

Az egyedi tramtrain fejlesztés 48 milliárdból valósul meg

2016. november 25., péntek
Az egyedi tramtrain fejlesztés 48 milliárdból valósul meg
kozlekedesi_konferencia08_gs

A világon mindenütt egyedi tramtrain megoldások születtek, így lesz ez Szeged és Hódmezővásárhely esetében is – hangzott el a kamarai székházban rendezett Nemzetközi Közlekedési Konferencián. A járműbeszerzések és a pályaépítések jövőre indulnak.

Nagyjából 1500 milliárdnyi európai uniós forrás áll rendelkezésre ebben a fejlesztési ciklusban a közlekedésfejlesztésre, elsősorban vasúti beruházásokra és a szolgáltatások javítására – tájékoztatott

Szeri István

, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési és Logisztikai Kollégiumának elnöke hozzátéve, hogy ezt az összeget a magyar kormány kiegészíti, így akár a 2000 milliárd forintot is elérheti az erre a területre fordított összeg a 2020-ig tartó időszakban. A kétnapos, immár tizennyolcadik alkalommal megrendezett Nemzetközi Közlekedési Konferencia középpontjában a hazai közlekedésfejlesztés állt, melyre Csongrád megye tekintetében a legjobb példa a tramtrain fejlesztés. Szeri István úgy értékelt, ennek kiépítése jelentős mértékben meg fogja változtatni a Szegedi és Hódmezővásárhely közötti közlekedést. 48 milliárd jut a tramtrainre – mondta el

Majó-Petri Zoltán

, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint ennek a beruházásnak vivőhullám feladatai is vannak, vagyis a két város szerves összeépülésében a közlekedésfejlesztés fontos indikátor lehet. Egy holland példát hozott fel, ahol egy nagyjából 180-200 ezer és egy 60 ezres lélekszámú települést kötöttek össze tramtrainnel, aminek a hatására a két város elkezdett gyakorlatilag összenőni, ipari park és egyetem is települt a sínek mentén. Majó-Petri úgy értékelt, hogy hasonló folyamatok indulhatnak el itt is, hiszen Szeged és Hódmezővásárhely között van ipari park, a megyeszékhelyen épül az ELI, és összességében a tramtrain hozzájárulhat a két megyei jogú város szerves összeépüléséhez, aminek jelentős gazdasági következményei lehetnek. Emlékeztetett, hogy a Szegedi Tudományegyetem mindkét városban jelen van, Vásárhely és Szeged egyaránt színes kulturális kínálatot vonultat fel, és ha elkészül a tramtrain, akkor az Őszi Tárlatra is kényelmesebben lehet átjutni, de például 3D-s mozi építésén se kellene gondolkodnia Vásárhelynek, hiszen a szegedi könnyebben és gyorsabban megközelíthetővé válik. Az SZKT ügyvezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy – bár nem így nevezték – de már voltak hazai példák is, gondoljunk csak a nyíregyházi kisvasútra vagy az Orosháza és Békéscsaba közötti szakaszra. A nemzetközi példákkal kapcsolatban azt emelte ki, hogy bár számos helyen üzemel tramtrain Németországtól, Spanyolországon és Olaszországon keresztül egészen Dániáig mindenütt más formában, ami Majó-Petri Zoltán szerint azt támasztja alá, hogy ezt mindenütt személyre kell szabni. Elhangzott, hogy a beruházás keretében Vásárhelyen 3,5 kilométernyi pálya épül a belvároson keresztül, majd a tramtrain kijön a nagyvasúti pályára, és egyetlen megállója lesz Szeged előtt, méghozzá Algyőn. A megyeszékhelyen egyszerűbb lesz az új nyomvonalat kialakítani, hiszen az 1-es villamos vonalán közlekednek majd a járművek, vagyis ott csak a rókusi pályaudvarnál lesznek építési munkálatok, hogy a szerelvény a vasúti sínről a villamosén haladhasson tovább. Németh Zoltán Ádám, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatói megbízottja először arról szólt, hogy az első megvalósíthatósági tanulmányokat az SZKT készítette, majd Vásárhely megrendelte a részletes dokumentációt, s csak később vette át a stafétát a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., de jelenleg is támogatja az SZKT a projektet tapasztalataival. Tavaly megtörtént az egyik legfontosabb lépés, definiálni kellett ennek a jármű specifikációnak a jogszabályi hátterét, hiszen hazánkban nem közlekedik még sehol sem tramtrain. Németh elmondta, három építési engedély már elkészült, tavaly üzemeltetőnek kijelölték a MÁV Zrt.-t, míg a MÁS-START a járműbeszerzést bonyolítja. A pálya kiépítésére 13 milliárdos keretösszeg van, mely tartalmazza a szegedi összekötő szakasz, a városhelyi városi szakasz és a második vágányszakaszok kialakítását egyaránt. A kivitelezés mellett a járműbeszerzés is várhatóan jövőre indul, maximum 40 méter hosszú, 2,65 méter széles, 90 ülőhelyes járművek fognak közlekedni Szeged és Vásárhely között, külterületen dízelüzemben, míg a városokon belül árammal.

Németh Zoltán Ádám

ügyvezető igazgatói megbízott azt is hangsúlyozta, a tramtrain megjelenése azt is magával vonhatja, hogy valamiféle egyeztetési folyamat induljon el a vasút- és a volántársasággal, s így egy egységes tarifarendszer kidolgozása felé mozduljanak el a felek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.