Közélet

Önjárásból jeles – Ismét tesztelték az akkumulátoros trolikat

Önjárásból jeles – Ismét tesztelték az akkumulátoros trolikat

2016. október 14., péntek
Önjárásból jeles – Ismét tesztelték az akkumulátoros trolikat
onjaro_troli001

Két hét alatt mintegy 5800 kilométert tettek meg az SZKT akkumulátorral ellátott, azaz önjáró trolibuszai a 77A vonalán. A közlekedési társaság és a Szegedi Tudományegyetem azt vizsgálta egy pályázat keretében, megoldható-e a trolibusz vonalak hosszabbítása felsővezeték kiépítése nélkül.

Akár 400 ezer literrel kevesebb gázolajat égetnének el egyetlen év alatt Szegeden a tömegközlekedési járművek, ha a meglévő tizenhárom Ikarus-Škoda típusú önjáró, azaz akkumulátoros trolibusz a jelenleginél hosszabb útvonalat járna be – többek között ez derült ki a piros járművek akkumulátoros üzemmódban történő kéthetes őszi tesztelése után az adatelemzésből. Azért is vizsgálják a trolivonalak felsővezeték kiépítése nélküli bővítését, mert azon túl, hogy nem terhelik kipufogógázzal a város levegőjét a járművek, az üzemanyagköltségük is jelentősen kisebb, mint a dízel autóbuszoké. Igaz az átlagfogyasztás függ a fűtés vagy éppen a légkondicionáló használatától, de elmondható, hogy az elektromos költség 30-40%-a a dízel üzemanyagöltségnek. A korszerű trolik az autóbuszoknál alacsonyabb fogyasztás mellett halkabbak is – ez is amellett szól, hogy a trolivonalak hosszabbításának lehetőségeit elemezzék. Mindezt az EU HORIZON 2020 programján belül, az ELIPTIC kutatási fejlesztési pályázat keretében valósította meg a Szegedi Közlekedési Kft. és a Szegedi Tudományegyetem, mint konzorciumi tag.

Tavasszal vizsgálták először az önjáró trolibuszokat

, akkor 15 napon keresztül a 77A vonalán sűrítették a járatokat a piros járművekkel, amelyek akkor több mint 7300 kilométert tettek meg, ennek a távnak több mint a felét felsővezeték nélkül, azaz akkumulátoraikat használva. Szeptember 25-étől ismételten 15 napos demonstrációt tartottak a 77A vonalon kiváltva az autóbuszokat, és – akárcsak tavasszal – most is a Szegedi Tudományegyetem hallgatói bevonásával végeztek kérdőíves felmérést az utasok körében. Ennek keretében nemcsak az utazási szokásokat mérték fel, hanem azt is, hogy mennyire támogatott az elektromos közlekedés körükben. A két hét tapasztalatait számba véve elmondható, a forgalom lebonyolítása zökkenőmentes volt, a Szegedi Közlekedési Kft.-hez utaspanasz a vonallal kapcsolatban nem érkezett. A 77A jelzésű járat hétköznap a Mars tér és Baktó között közlekedik, míg szombaton nagyobb utat jár be, a Móravárosi Bevásárlóközponttól a Mars teret érintve megye el Baktóig. Munkanapokon két járművel és egy tartalékkal, míg hétvégén egy járművel és egy tartalékkal tervezték a vonalon történő közlekedést, a tesztidőszak alatt összesen 5796,9 kilométert tettek meg a piros trolibuszok. Ez kevesebb, mint a tavaszi műszaki utasforgalmi teszt során volt, azóta ugyanis módosult a menetrend. Szintén emiatt a hétvégi napokon – amikor is hosszabb távon, Móraváros és Baktó között közlekedett a troli – szükség volt a tartalék járműre is az önjáró vonalszakasz hossza miatt. Forgalomtechnikai okokból a Völgyérhát utca végállomásról 23 óra után induló járatot a DAKK Zrt. végezte. Néhány alkalommal műszaki hiba miatt kisebb-nagyobb késések voltak az őszi kéthetes teszt alatt, előfordult, hogy az akkumulátor töltési szintje volt alacsony, és emiatt volt szükség a tartalék járművek üzembe állítására. Műszaki hiba miatt a két hét alatt mindössze tíz alkalommal volt szükség járműcserére, vagyis megállapítható, hogy az SZKT sikeresen bonyolította le a tesztet.

onjaro_troli002

Az őszi utasforgalmi demonstráció tapasztalatai közé tartozik, hogy az akkumulátorok feltöltését a vonalon megtett minden egyes körnél el kell végezni, hiszen amennyiben nem voltak elegendő mértékben feltöltve, a járművek kiválását kellett megszerveznie a SZKT-nak. Első alkalommal és sikerrel alkalmazták a szegedi hálózaton az áramszedők automatikus felrakásához, azaz felsővezetékre csatlakozásához az úgynevezett felrakóernyők látványos használatát is. Amikor pedig elérték a járművek a felsővezetékkel kiépített szakasz végét, a járművezető egyetlen gombnyomással le tudta húzni az áramszedőket.

Tudta?

Székesfehérváron készült el 2013-ban a szegedi Ikarus-Škoda troli prototípusának kocsiszekrénye a Magyar Autóbusz Kft. üzemében, amelybe Csehországban, Plzen városában szerelték be a villamos berendezést. Az első piros troli 2013 júliusában érkezett, míg a flotta utolsó, tizenharmadik tagja 2014 szeptemberében. A járművek alacsonypadlósak, csuklósak, 18,75 méter hosszúak és 2,55 méter szélesek. A szegedi tömegközlekedés-fejlesztési nagyprojekt keretében rendelte meg a város az egyedi külsejű, új típusú trolibuszokat az Ikarus-Škoda Konzorciumtól egyenként 800 ezer eurós áron.

Minden Szegeden közlekedő Ikarus-Škoda trolibuszban egy 575 kilogramm tömegű akkumulátor biztosítja az önjáráshoz szükséges energiát, amelyek a fékezéskor keletkező mozgási energia eltárolására is alkalmasak, ezáltal is csökkentve a járművek fogyasztását. A külön fűtő- és hűtőrendszerrel ellátott akkumulátorokat egy óra alatt lehet feltölteni, teljesítményüket tekintve pedig legfontosabb paraméterük, hogy több mint 7 kilométert tud menni vele a trolibusz teljes terhelés mellett. Ezen távolság akár kétszeresét is képesek megtenni önjáró üzemmódban, az őszi demonstráció során az is cél volt, hogy az optimális üzemeltetési körülményeket megismerjék. A tesztelés során több alkalommal próbajáratokat végeztek, a trolibuszok számára úgymond szűz területen, ezzel a járművek képességeit mérték fel, továbbá azt vizsgálták, hogy mely útvonalak lennének alkalmasak részben önjáró trolibusz vonalnak.

onjaro_troli_logo

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.