Közélet

Világháborús centenárium: újra a Parlament előtt a Lajta Monitor Múzeumhajó

Világháborús centenárium: újra a Parlament előtt a Lajta Monitor Múzeumhajó

2016. június 8., szerda
Világháborús centenárium: újra a Parlament előtt a Lajta Monitor Múzeumhajó
Világháborús centenárium - Újra a Parlament elõtt a Lajta

Újra várja a látogatókat Budapesten, a Parlament északi részénél kialakított kikötőben a Lajta Monitor Múzeumhajó.

Az első világháborút végigharcolt egykori hadihajón tartott szerdai ünnepségen

Vargha Tamás

, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta: a "Lajta nem csak egy öreg hajó a múltból, születése pillanatában nagy nemzetközi érdeklődés fogadta". Mint felidézte, teljesen új haditechnikai eszközként 1862-ben jelent meg a monitor típusú hadihajó. A Lajta (testvérhajójával, a Marossal együtt) az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájában a legelső, de a világon is az első monitorok közé tartozott. A Lajtát 1871. május 17-én bocsátották vízre és 1876. december 8-án testvérhajójával együtt már első csatáját is megvívta. A hajót végül 1918-ban szerelték le. Ezt követően több mint hetven évig többek között mederkotrási feladatokra használták. 2010-ben nyerte vissza eredeti állapotát, 2014-ben állították ki először múzeumhajóként a Dunán, a Parlament tőszomszédságában - emelte ki Vargha Tamás, hozzátéve: a Magyar Honvédség tiszteletbeli zászlóshajója most újra várja a látogatókat.

Kovács Vilmos

, a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka kiemelte: a Lajta Európa egyetlen ilyen hajója és már a világon is kevés ilyen történelmi emlék létezik. A parancsnok elmondta: az először 2014-ben kiállított múzeumhajó évente 8-10 ezer látogatót fogadott. A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók a gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták. Haditechnikai újításai annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő, kifejezetten folyami használatra kifejlesztett hajó a Maros és a Lajta volt. A hajótípusból mindössze kilenc maradt fenn az egész világon. A műemléki védettségű Lajta Monitor a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből. A Lajta Monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten, 1872-ben állt szolgálatba a Dunai Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta Monitorként vett részt a Tanácsköztársaság ideje alatti harcokban. 1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.

Margitay-Becht András

amatőr hajózástörténész kezdeményezésére a hajót 1992. november 11-én védetté nyilvánították, 1993-ban már ismét Lajta néven került - állami tulajdonban maradva - a Hadtörténeti Intézet és Múzeumhoz. Az 1887-es állapotában újjászületett Lajta Monitor Múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították. A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete (TIT HMHE) a honvédelmi kormányzat felkérésére a Zoltán Gőzös közhasznú alapítvánnyal, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesülettel együtt állította össze a múzeumhajón látható kiállítást. A múzeumhajót szerdán ünnepélyes zászlófelvonással és díszsortűzzel nyitották meg újra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.