Közélet

Nincs több dobásod - szegedi társasjáték a hátrányos helyzetű gyerekekről + FOTÓK

Nincs több dobásod - szegedi társasjáték a hátrányos helyzetű gyerekekről + FOTÓK

2013. december 23., hétfő
Nincs több dobásod - szegedi társasjáték a hátrányos helyzetű gyerekekről + FOTÓK
mentortarsas15_gs

Édesapánk szerencsejátékra szórta a pénzt, rossz társaságba keveredtünk, majd eltanácsoltak: egy halmozottan hátrányos helyzetű iskolás bőrébe bújtunk a szegedi Motiváció Műhely társasjátékának segítségével, és nem éreztük benne jól magunkat. Persze nem is ez a cél.

Egyedi fejlesztésű társasjátékával hívná fel a figyelmet a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek iskolai problémáira a Motiváció Műhely. A

Hallgatói Mentorprogramot

is működtető csoport játékán keresztül megismerkedhetünk mindazokkal a problémákkal, amelyek gátolhatják a nehéz sorsú gyermekek iskolai előmenetelét. Az EGT/Norvég Civil Támogatási Alapból finanszírozott projekt elsősorban pedagógusjelöltek, pedagógusok és civil szervezetek számára készült, de tanulságos mondanivalóval szolgálhat bárki számára.

Bukj vissza két mezőt

"A mentorprogramban évek óta foglalkozunk hátrányos helyzetű fiatalokkal, az összegyűjtött tapasztalatokat szerettük volna a játék formájában továbbadni. Hogyha mások is megismerkednek ezekkel a sajnos korántsem egyedi helyzetekkel, talán máshogy látják majd azt, hogy mitől lesz valaki sikeres az iskolában" - mondta

Fejes József Balázs

, a Motiváció Oktatási Egyesület elnöke. A játékból háromszáz darab készült el, melyeket ingyenesen kiosztottak tanárképzéssel foglalkozó intézményeknek, pedagógushallgatóknak, középiskoláknak és civil szervezeteknek.

Párokat alkotva négy vagy hat személy játszhatja egyszerre a társast - a duó egyik fele a tanulót, másik pedig az őt segítő mentort alakíthatja. A játékrész a gyermeket érintő négy nagy életszakaszra van felosztva: az óvoda, általános- és középiskola, valamint az egyetem. A realitásokhoz hűen ez utóbbi játékrész teljesítése majdhogynem lehetetlen lesz, egyébként a nehézség a valós élethelyzetek alapján lett balanszolva. "A gyerekek életében az igazi nehézségek az általános iskolában jönnek elő, az óvodai rész még viszonylag könnyen teljesíthető. Ahhoz azonban, hogy az egyetemet is befejezzük, nagyon hatékony segítő-diák páros és óriási szerencse szükséges. Pont ahogy a való életben is" - magyarázta Fejes József Balázs.

Számodra csak a játék ért véget

Hetvenkét lépést kell megtenni kiindulási pontunkból az egyetemi diplomát jelentő célig, a sajnos tipikusnak mondható helyzeteket szimuláló játék azonban egyre keményebb lesz. Továbbhaladásunk legnagyobb gátló tényezőit a sorskártyák húzása jelenti - a Gazdálkodj okosan szerencsekártyáival szemben itt kevés örömünk származik belőlük. A kártyák utasításai szerint vissza kell lépned, vagy kimaradsz a dobásból, mert rossz társaságba keveredtél és kábítószert fogyasztottál, mert a gyermekvédelem egy lopási ügy miatt kiemel a családból, mert teherbe ejtetted a barátnődet vagy mert édesapád szerencsejátékra költi el a család teljes jövedelmét, és így nem csak az iskolai költségeket, de a megélhetést sem tudjátok finanszírozni. Az iskolai kudarcok kapcsán ugyanakkor nemcsak a család, de az iskola felelőssége is megjelenik a játékban: láthatóvá válnak például azok a taktikák, amelyekkel a jobb hírű intézmények megszabadulnak a hátrányos helyzetű tanulóktól. Néhány "halálkártya" is van a pakliban, ami az oktatási rendszerből, így a játékból is azonnali kiesést jelent. Ez történik, ha középiskolában terhes lesz a barátnőd, így otthagyod az iskolát, vagy egyszerűen csak betöltötted a tanköteles kort, és nincs aki motiváljon a továbbtanulásra. Ez esetben persze a játékosnak csak az adott kör ér véget...

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.