Gazdaság

Márciustól módosítások a lakásfinanszírozásban

Márciustól módosítások a lakásfinanszírozásban

2013. december 31., kedd
Márciustól módosítások a lakásfinanszírozásban

Több lakásfinanszírozási rendeletet is módosított a kormány a hétfői Magyar Közlönyben megjelent rendeletében, így kismértékben változtak a lakás-takarékpénztárra és a szocpolra vonatkozó szabályok is.

A lakás-előtakarékosság - a lakás-takarékpénztár - állami támogatásáról szóló kormányrendeletben a lakáscélú felhasználás igazolása egészül ki azzal, hogy a pénzügyi lízing kiváltása is lakáscélú felhasználásnak minősül, így azt is igazolni kell. A lakáscélú - szocpol - támogatási rendelet módosításából kiderül, hogy a megelőlegezett szocpolt sokan nem alakították át a gyermek születése után, "igazi" szocpollá. A jövőben ilyenkor az lesz a szankció, hogy a fiatal házaspárnak kell fizetnie az állam által a banknak fizetett kamatot, költséget és kamattámogatást, a gyermek születése és a szerződés átalakítás közti időre. Emellett a bank automatikusan - a szerződő fiatal házaspár közreműködése nélkül is - rendes szocpollá alakíthatja át a megelőlegező szocpolt, majd ez alapján bejegyeztetheti a zálogjogot az ingatlan nyilvántartásba. A használt lakást vásárló fiatal - 35 év alatti - házasok, illetve élettársak is jogosultak szocpolra. Ennek összege megegyezik az általánossal, tehát az első gyermek után 450 ezer forint, a második gyermek után 750 ezer forint, a harmadik gyermek után 700 ezer forint, a negyedik gyermek után 400 ezer forint, minden további gyermek esetében 100 ezer forint, viszont nem haladhatja meg az adásvételi szerződés szerinti vételár 70 százalékát. A lakáscélú támogatások feltétele jelenleg az, hogy a felhasználásról szóló számlákat be kell mutatni a banknak, amelyre az letörölhetetlen pecsétet tesz. A jövőben azt is rá kell vezetni a számlára, hogy milyen lakáscélú állami támogatás igazolására mutatták be. Előfordul az az eset, hogy a különféle állami támogatást más-más bank nyújtja, például az egyik adja a szocpolt, a másik a támogatott kamatozású hitelt, míg a lakás takarékpénztár a maga - amúgy szintén támogatott - szerződéses összegét adja. Ilyenkor minden hitelintézetnél igazolni kell a pénz lakáscélú felhasználását, amit csak úgy lehet megoldani, ha az első helyen lepecsételt számlát a többi intézmény is elfogadja. A módosítás ezt teszi lehetővé. Több támogatási rendeletbe is bekerül új fogalomként a nem támogatott személy hiteladós fogalma. Az kerülhet ebbe a pozícióba, aki a támogatásra jogosult személy közeli hozzátartozója, és mint ilyen adóstárssá válik. Csak az vállalhatja el ezt a szerepet, aki máshol nincs már ebben a pozícióban, továbbá nincs kamattámogatott kölcsöne és nem költözik be abba a lakásba, amely után elvállalta a nem támogatott személy hiteladós pozícióját. Fő szabályként a támogatott forrásból vásárolt használt lakásnál az eladó és a vevő nem lehet közeli hozzátartozó. Egy módosítás ez alól kivételt enged akkor, ha a közös tulajdon megszüntetésével szerzi meg valaki a lakás egészének a tulajdonjogát. Egy feltételt támaszt csak a kormány: a teljes lakás értéke nem lehet több 20 millió forintnál. A módosítások március elejétől hatályosak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.