Közélet

Újra kinyílt a trolidosszié - Solymos nekimegy Tóthnak

Újra kinyílt a trolidosszié - Solymos nekimegy Tóthnak

2012. szeptember 25., kedd
Újra kinyílt a trolidosszié - Solymos nekimegy Tóthnak

Ismét napirenden az SZKT ügyvezetőjének visszahívása, Solymos László szocialista alpolgármester sokadszorra próbálja száműzni Tóth István Tibort. A közlekedési társaság vezetője megismételte: nem okozott kárt a városnak.

Mint ismertes, 2010 végén hirdették ki a győztest a hárommilliárd forint értékű trolibuszbeszerzésről.

Tóth István Tibor

akkor frissen kinevezett igazgatóként írta alá a szerződést, amire a közbeszerzési törvény is kötelezte az SZKT igazgatóját. Aggályosnak tartotta a szerződést, később ezért fordult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez (NFÜ), a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz és a Gazdasági Versenyhivatalhoz. Másfél év után az NFÜ által kezdeményezett eljárást hatályon kívül helyezték, azóta

Solymos László

MSZP-s alpolgármester többször is kezdeményezte Tóth leváltását. „Az NFÜ feljelentést tett, vizsgálatot kezdeményezett, én csak nyugodtabb vagyok, hogy nem kockáztattuk Szeged városának ezt az unió által támogatott projektjét. Nem egy év alatt fejeződik be ez a program, ötéves üzemeltetési kötelezettség van, s ha menetközben bukkannak valamire, az is kockáztatja a támogatási részt” – magyarázta az SZKT ügyvezetője. A vizsgálgatok megszüntetését szerinte a bizonyítási lehetőségekben kell keresni, hiszen ha nem tartották volna aggályosnak az ügyet, akkor az NFÜ nem tett volna feljelentést.

Tóth: „Nem okoztam kárt a városnak”

A szocialista alpolgármester többször hangoztatta azt is, hogy ezzel a lépéssel Tóth kárt okozott a városnak, ezért lemondatná posztjáról. Az SZKT ügyvezető igazgatója a szocialista alpolgármester ezen kijelentést nem tudja értelmezni. „A 10-es trolibuszvonal üzemeltetése évente 250 millió forintos költséggel bír. A jelenlegi buszközlekedés az adott vonalon 120-130 millióba kerül. Igaz, hogy a trolivonal hosszabb, de ettől függetlenül drágább a troli üzemeltetése. Ebből adódóan mindenki láthatja, ilyen irányú kárt nem tettem” – hangsúlyozta. Megjegyezte, valóban nem tudják jelenleg az utazóközönséget ilyen minőségű járművekkel kiszolgálni, ám az még kellemetlenebb lenne, ha később kiderülne, hogy nincs pénz a vonal fenntartására. Arra a kérdésre, hogy ugyanezt tenné-e, Tóth István Tibor kijelentette, ugyanígy járna el, de szerinte nem csak ő tenne így, hanem mindenki, aki felelősséggel gondolkodik. „Aki kockázatot lát egy ilyen értékű üzletben, kötelessége, hogy jelentse” – szögezte le. Tóth az árfolyamkockázat emlegetését is nevetséges indoknak tartja, hiszen az nem kiszámítható. „Ezeket a kockázatokat akkor vállalta a város és az NFÜ, amikor eurós tendert írtak ki. Ez nem attól kockázatos, hogy húzódik-e a beruházás” – közölte.

Szakmai elképzelések alapján, hosszútávra kell gondolkodni

Tóth nem érti, hogy az elmúlt két évben miért őt próbálták a legtöbbször elmozdítani pozíciójából, úgy látja, az elmúlt két évben bizonyított. Emlékeztetett, tavaly több mint 5-600 millió forintot kellett kigazdálkodnia, amit tudott teljesíteni. „Készítettem egy kimutatást Szegedre nézve, ha a parkolásokból származó bevétel keresztfinanszírozási hatását is figyelembe veszem, akkor 2011-ben az SZKT 1 milliárd 71 millió forinttal járult hozzá a szegedi közösségi közlekedés finanszírozásához, míg az önkormányzat csak 1 milliárd 65 millióval. Ez azt jelenti, hogy tavaly a Szegedi Közlekedési Kft. többet adott a lakosság számára ahhoz, hogy a szegedi közlekedést üzemeltethessük, mint maga a város, a megrendelő” – fogalmazott. Solymos folyamatos lemondatásával kapcsolatos kijelentéseit nem akarta minősíteni az ügyvezető. Véleménye szerint, az a politikai csatározás, ami a városban folyik, nem visz előrébb. „Látjuk azt, hogy a finanszírozásra elég kevés a pénz, a lehetőségeink szűkülnek. Be kellene látnia már mindkét oldalnak, hogy hosszú évekre előre kellene gondolkodniuk, egy közlekedés tervezése és fejlesztésekor 20-30 esztendőre is” – hangsúlyozta. Az elmúlt időszak minden elképzelését nem sikerült végrehajtania, de Tóth István Tibor vallja, sokat tett azért, hogy a közlekedési társaság működőképessége megmaradjon, az ott dolgozók megfelelő környezetben, hangulatban végezzék a munkájukat, és hogy a lakosságot jobb minőségben tudják kiszolgálni. Ez utóbbi alatt azt érti, hogy több járművet újítottak fel éves szinten, és a karbantartás is javult. A cél, hogy olyan városi struktúrát alakítsanak ki, s egy olyan járműparkkal tudjon büszkélkedni az SZKT, amely hosszú távon gazdaságosan üzemeltethető, és a lakosság is elégedett a cég által nyújtott szolgáltatással.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.