Közélet

Új hajó születhet a Szőke Tiszából + FOTÓK

Új hajó születhet a Szőke Tiszából + FOTÓK

2012. június 1., péntek
Új hajó születhet a Szőke Tiszából + FOTÓK

Az értékmentés a lényeg

Mint azt szerdai cikkünkből olvasóink is megtudhatták, a hányatott sorsú szegedi Szőke Tisza történetének új fejezete kezdődött azzal, hogy egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság érvényes ajánlatot tett az elsüllyedt gőzhajó megvásárlására.

A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. –

mint arról korábban beszámoltunk

– a hajót nettó 7 millió forintért hirdette meg. A szerdán lezajlott tárgyalásra két érvényes ajánlat érkezett, az egyik 3,8 millió, a másik pedig 4 millió forintról szólt.

A hajóban lévő értékek mentése

A tápé jachtkikötő hátsó részén, a part mellé vontatott, és ott elsüllyedt hajó megmentéséért több civil szervezet is megmozdult, de ez a kezdeményezés

márciusban nem járt eredménnyel

. Azonban már ekkor is úgy gondolták, hogy számos megmentésre váró érték van a Szőke Tiszán. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatala (KÖH) által ideiglenes védelem alá helyezett gőzöst – több vélemény szerint is – teljes egészében nem lehet megmenteni, bár erről hivatalos, szakértőkkel is alátámasztott szakvélemény azóta sem született. A KÖH-nél jelenleg is zajlik a védelembe vételi eljárás, mely vagy a hajó egészére, vagy pedig egyes, pótolhatatlan, különleges és egyedi berendezéseire, gépeire fog vonatkozni.

Ennek ellenére magánszemélyek úgy döntöttek, hogy a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és a Magyar Hajózásért Egyesület támogatásával, egy fémkereskedéssel foglalkozó céggel közösen pályáznak a hajó megvásárlására. A KÖH döntésétől függően a menthető és mentendő részeket, gépeket szakszerűen kiemelnék, azok állagmegóvásáról és szakszerű tárolásáról gondoskodnának.

Gyűjtés a hajóért

Mint azt portálunknak Portás Csaba, a Zoltán Gőzös Alapítvány munkatársa elmondta, korábban gyűjtést szerveztek a hajó megmentésének érdekében, azonban erre a kezdeményezésre – bár sokan megmozdultak a hírre –, nem gyűlt össze annyi pénz, hogy egyedül megvásárolhassák a hajót. Mivel az alapítványnak a hajó megvásárlására nincsenek megfelelő anyagi forrásai, ezért társultak a fémkereskedő céggel, akitől a bontás során kikerülő, egyedileg is megvizsgált szerkezeteket, gépeket megkapják majd.

Egy új hajó az 1920-as évek hangulatával

A hajó megmentésre összefogott civilek gondoskodnak a gépek, berendezések szakszerű kiemeléséről – melyekről állapotfelmérés készül, és azokat szakszerűen eltárolják –, míg a hulladékvasként értékesíthető részeket a társaság hasznosítja. „Én örülnék a legjobban, ha bontás nélkül helyre lehetne állítani a hajót” – hangsúlyozta az alapítvány munkatársa. „Azonban ez mintegy 1,5 milliárd forintba is belekerülhet. Az ezt követő üzemeltetés pedig sok pénzt emésztene fel, miközben a megtérülésére nem sok esély lenne. A szállodahajó projekt egy járhatóbb út, hiszen a világ számos országában működnek nagy sikerrel hasonló muzeális gőzhajók.” A civileknek mindenképpen az a legfőbb céljuk, hogy a pusztulás szélére került hajó egyes részei – az adott körülmények között a maximumot kihozva a lehetőségekből – oly módon legyenek megmentve, hogy azok a későbbiekben újra beépítésre kerülhessenek. 2012. február 26. óta megoszlanak a vélemények arról, hogy bontani, vagy sok részegység, és szerkezeti elem cseréjével lépésről-lépésre lényegében újraépíteni kell-e a hajót. Azonban a „kiemelés” – a cserére szoruló alkatrészek nagy száma miatt – lényegében a bontást jelenti – olvasható az alapítvány weboldalán.

Puritánabb eredeti változat, díszesebb, korhű szállodahajó

Az 1917-ben épült gőzhajó eredetileg a kor szellemének megfelelően puritánabb felszereltségű volt, elsősorban rövidebb utakra, személy- és kis mennyiségű áruszállításra tervezték. Az elképzelések szerint és az anyagi lehetőségek függvényében a kimentett gépekből, berendezésekből egy új hajó épülne, mely küllemében, jellegében teljesen hasonló lenne az eredeti hajóhoz, azonban a régitől díszesebb, utaskényelmi elemekkel is bővítenék, így modern konyha és komfortos kabinok is kerülnének bele. Ezzel nemcsak az eredeti gépek, berendezések maradnának meg az utókornak, hanem a kor hangulatát is megőriznék. Az új hajó továbbvinné az 1917-ben született IV.Károly, később Sas, Szent Imre, majd Felszabadulás és végül a Szőke Tisza névre keresztelt hajó szellemét, a hajdani magyar hajógyártás emlékeként felzárkózhatna a Mississippin a mai napig üzemelő, világhírű gőzhajók mellé.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.