Írjon nekünk

Bulvár

Új hajó születhet a Szőke Tiszából + FOTÓK

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Az értékmentés a lényeg

Mint azt szerdai cikkünkből olvasóink is megtudhatták, a hányatott sorsú szegedi Szőke Tisza történetének új fejezete kezdődött azzal, hogy egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság érvényes ajánlatot tett az elsüllyedt gőzhajó megvásárlására.

A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. – mint arról korábban beszámoltunk – a hajót nettó 7 millió forintért hirdette meg. A szerdán lezajlott tárgyalásra két érvényes ajánlat érkezett, az egyik 3,8 millió, a másik pedig 4 millió forintról szólt.

A hajóban lévő értékek mentése

A tápé jachtkikötő hátsó részén, a part mellé vontatott, és ott elsüllyedt hajó megmentéséért több civil szervezet is megmozdult, de ez a kezdeményezés márciusban nem járt eredménnyel. Azonban már ekkor is úgy gondolták, hogy számos megmentésre váró érték van a Szőke Tiszán.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatala (KÖH) által ideiglenes védelem alá helyezett gőzöst – több vélemény szerint is – teljes egészében nem lehet megmenteni, bár erről hivatalos, szakértőkkel is alátámasztott szakvélemény azóta sem született. A KÖH-nél jelenleg is zajlik a védelembe vételi eljárás, mely vagy a hajó egészére, vagy pedig egyes, pótolhatatlan, különleges és egyedi berendezéseire, gépeire fog vonatkozni.

Ennek ellenére magánszemélyek úgy döntöttek, hogy a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és a Magyar Hajózásért Egyesület támogatásával, egy fémkereskedéssel foglalkozó céggel közösen pályáznak a hajó megvásárlására. A KÖH döntésétől függően a menthető és mentendő részeket, gépeket szakszerűen kiemelnék, azok állagmegóvásáról és szakszerű tárolásáról gondoskodnának.

Gyűjtés a hajóért

Mint azt portálunknak Portás Csaba, a Zoltán Gőzös Alapítvány munkatársa elmondta, korábban gyűjtést szerveztek a hajó megmentésének érdekében, azonban erre a kezdeményezésre – bár sokan megmozdultak a hírre –, nem gyűlt össze annyi pénz, hogy egyedül megvásárolhassák a hajót.

Mivel az alapítványnak a hajó megvásárlására nincsenek megfelelő anyagi forrásai, ezért társultak a fémkereskedő céggel, akitől a bontás során kikerülő, egyedileg is megvizsgált szerkezeteket, gépeket megkapják majd.

Egy új hajó az 1920-as évek hangulatával

A hajó megmentésre összefogott civilek gondoskodnak a gépek, berendezések szakszerű kiemeléséről – melyekről állapotfelmérés készül, és azokat szakszerűen eltárolják –, míg a hulladékvasként értékesíthető részeket a társaság hasznosítja.


„Én örülnék a legjobban, ha bontás nélkül helyre lehetne állítani a hajót” – hangsúlyozta az alapítvány munkatársa. „Azonban ez mintegy 1,5 milliárd forintba is belekerülhet. Az ezt követő üzemeltetés pedig sok pénzt emésztene fel, miközben a megtérülésére nem sok esély lenne. A szállodahajó projekt egy járhatóbb út, hiszen a világ számos országában működnek nagy sikerrel hasonló muzeális gőzhajók.”

A civileknek mindenképpen az a legfőbb céljuk, hogy a pusztulás szélére került hajó egyes részei – az adott körülmények között a maximumot kihozva a lehetőségekből – oly módon legyenek megmentve, hogy azok a későbbiekben újra beépítésre kerülhessenek.

2012. február 26. óta megoszlanak a vélemények arról, hogy bontani, vagy sok részegység, és szerkezeti elem cseréjével lépésről-lépésre lényegében újraépíteni kell-e a hajót. Azonban a „kiemelés” – a cserére szoruló alkatrészek nagy száma miatt – lényegében a bontást jelenti – olvasható az alapítvány weboldalán.

Puritánabb eredeti változat, díszesebb, korhű szállodahajó

Az 1917-ben épült gőzhajó eredetileg a kor szellemének megfelelően puritánabb felszereltségű volt, elsősorban rövidebb utakra, személy- és kis mennyiségű áruszállításra tervezték. Az elképzelések szerint és az anyagi lehetőségek függvényében a kimentett gépekből, berendezésekből egy új hajó épülne, mely küllemében, jellegében teljesen hasonló lenne az eredeti hajóhoz, azonban a régitől díszesebb, utaskényelmi elemekkel is bővítenék, így modern konyha és komfortos kabinok is kerülnének bele.

Ezzel nemcsak az eredeti gépek, berendezések maradnának meg az utókornak, hanem a kor hangulatát is megőriznék. Az új hajó továbbvinné az 1917-ben született IV.Károly, később Sas, Szent Imre, majd Felszabadulás és végül a Szőke Tisza névre keresztelt hajó szellemét, a hajdani magyar hajógyártás emlékeként felzárkózhatna a Mississippin a mai napig üzemelő, világhírű gőzhajók mellé.

Kommentek

Bulvár

Hatalmas bulit csaptak Balázsék a Dóm téren

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Csípős beszólásokkal tarkított, hanghibában és játékokban gazdag volt a Rádió1 szegedi kitelepülése.

Tovább olvasom

Bulvár

A szegedi Nagy Péter tizenharmadszor is bajnok lehet

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Szerző:

A szegedi ólomsúlyú biztos esélyese kategóriájának. Hajrá!

Tovább olvasom

Bulvár

Szegedi marketing ügynökség az ország legjobbjai között

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Szerző:

A szegedi Marketing Store Kft. beadott munkái alapján 4 kategóriában, összesen 5 Marketing Gyémánt díjat kapott.

Tovább olvasom

Aktuál