Kultúra

Osztrák cenzúra szülte a magyar kártya hőseit

Osztrák cenzúra szülte a magyar kártya hőseit

2010. december 29., szerda
Osztrák cenzúra szülte a magyar kártya hőseit

December 29-e a magyar kártya napja. A más néven Tell kártyának is hívott pakli a svájci irodalmi hősnek, Tell Vilmosnak állít emléket, Svájcban furcsamód mégis szinte teljesen ismeretlen. A 32 lapos kártyát már több mint másfél évszázada használják, születése és megalkotója még a mai napig is vita tárgyát képezi.

A magyar kártya a 19. század közepén kialakult, csak Magyarországra és a magyarok lakta területekre jellemző kártyatípus. Sok szempontból hasonlít a korai 15. században kialakult német kártyára, ugyanazokat a színeket használja (piros vagy szív, zöld, makk vagy treff és tök) és elrendezése is hasonló a német elődjéhez. Az eredeti megalkotónak sokáig a bécsi

Ferdinand Piatnikot

tartották, mígnem 1973-ban megtalálták a széria ősdarabját egy angol magángyűjtőnél, ami magán viselte a feltaláló és készítő

Schneider József

, egy pesti kártyafestő mester nevét.

Tell Vilmos Magyarországon

Schneider idejében az osztrák cenzúra igen erős volt, magyar történelmi személyiségek semmiképpen nem kerülhettek a lapokra, mert elkobozták volna őket. Témájául így

Schiller

1804-ben írt drámáját, a Tell Vilmost választotta. A német szerző művéből kölcsönzött alakokat az osztrákok nem kifogásolhatták, Schneidert pedig inspirálta a dráma alapgondolata, a Habsburgok elleni küzdelem, amelyből Svájc is kivette a részét. A Habsburg-ellenes kártyapakli igen népszerű volt a szabadságharcot megelőző nacionalista, forradalmi korszakban. Emlékeztetett arra, hogy Svájcnak már sikerült kivívnia függetlenségét, ez a feladat még a magyarság előtt állt. Az 1848-as szabadságharc leverése után feltehetőleg el is kobozták a kártyát, mert szinte semmi nyoma nem maradt itthon sem a gyűjtőknél, sem pedig a szakirodalomban. Valószínűleg egy emigráns menekíthette ki külföldre, így juthatott el Angliába is, a körülmények azonban tisztázatlanok. Azt sem lehet tudni, hogyan került egyik kártyafestőtől a másikig, mert 1855 körül a pesti

Giergl János

már készített ilyen kártyát, majd ezt követően

Schill

és

Tempel, Zsíros István

, Giergl István és még sokan mások is. Ezek a lapok már sok ponton különböztek az eredeti, Schneideri kompozíciótól, a mintát azonban egyértelműen tőle vették.

Tök király

A kártyát a bécsi Piatnik kezdte el gyártani 1865 körül. Két változat létezett: az egyikben a nyarat megszemélyesítő, kaszát tartó ifjút (tök ász) felcserélte sarlót tartó leánnyal, a makk ász tűz mellett guggoló férfialakját pedig rőzseköteget cipelő öregasszonnyal. A másik változatban a Kuoni pásztornak (piros alsó) széles karimájú kalapja van, s jobb kezét szájához emeli, Stüszi vadász (tök felső) a bal karját esküre tartja, a zöld ász szüreti jelenetéből pedig az egyik alak elmaradt. A pakli a monarchia széthullása után is megmaradt, hazánkban a II. világháború végéig mind a két változat előfordult. Az egységesített pakliban minden színből kiszedték a VI-os számot, így 36-ról 32 laposra zsugorodott. A XX. századtól kezdve az ofszet nyomtatás kifejlődésével pedig tömegcikké vált, ennek sajnálatos következményeként a míves kártyaremeklések ideje is lejárt. A történelmi értékű pakli azonban igazi hungarikummá vált, remélhetőleg sokáig lesz még az ulti, a snapszer vagy a zsírozás közkedvelt játékszere.

Illés Attila

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.