Írjon nekünk

Vélemény

Metál és háború I.

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/panzer.jpg

Megjelent:

Az oké, hogy metál, na de MILYEN??? – mondotta régen egy haverom. És különben is – teheti hozzá a laikus – miköze a metálnak a háborúhoz? Az elkövetkező pár alkalommal a zene (konkrétan a heavy metal vagy valamely alfaja) és a történelem összefonódásával kapcsolatban osztanék meg pár gondolatot, egy minisorozat keretében. Csapjunk is a húrok közé!

Power metal

A power metal a heavy metal egyik alfaja. Legfőbb jellegzetessége a gyors, dallamos hangzás, általában férfi énekessel. A klasszikus heavy metal felállás (énekes, két szóló- és egy basszusgitáros, dobos) billentyűssel is kiegészül, ezáltal még telítettebb, töményebb, masszívabb zenei hangzást elérve. Szövegvilága sokkal epikusabb a hagyományos heavy metalnál, vagy egyéb alfajokénál és általában koncepciózus tematikával bírnak.

Nos, a heavy metal és a történelem, illetve a háborús témák szorosan összefügghetnek, elég ha arra gondolunk, hogy a heavy metal alapvetően sötét, borúlátó szövegvilággal operál és ezt tovább erősíti az elektromos gitárok torzított hangja és a dob dübörgése. Mi sem alkalmasabb ezek után háborús-epikus témák zenei megjelenítésére.

Amiről ezúttal szó lesz az a Sabaton nevű svéd heavy, pontosabban power metal zenekar.

A Sabaton 1999-ben alakult a svédországi Falun városában és egy igencsak összeszokott, összetartó csapat, tagjai ma is ugyanazok akik 11 éve alapították (Joakim Brodén – ének, Rickard Sundén – gitár, Oskar Montelius – gitár, Pär Sundström – basszusgitár, Daniel Mullback – dob, Daniel Mÿhr – billentyűs hangszerek).

A banda a kezdeti demókból 2001-ben kiadott, fantasy-témájú Fist for Fight albumtól eltekintve a történelmi és háborús témákra ment rá. A 2005-ben megjelent Primo Victoria dalai már egyértelműen modern kori, 20. századi konfliktusokról szólnak a második világháborútól kezdve (Primo Victoria, Wolfpack, Stalingrad), a hatnapos háborún (Counterstrike) és a vietnámi háborún keresztül (Into the Fire), a két, Irak elleni háborúig (Reign of Terror, Panzer Battalion). Ugyanezt a vonalat tartja a 2006-os Attero Dominatus is, itt a második világháborús téma (Attero Dominatus, Nuclear Attack, Rise of Evil) mellett a korábbi világégés (Angels Calling), valamint a falklandi (Back in Control) és a délszláv háború (We Burn) mozzanatait foglalják gitárszólókba.

A Sabaton „háborúinak” sorában a 2007-es Metalizer jelent „tűzszünet”, mely újrahangszerelt korábbi demókat, kiadatlan dalokat és átdolgozott verziókat összesítő dupla CD. 2008-ban folytatódik a harc: kijön a The Art of War címet viselő ötödik stúdióalbum melyet szinte már csak az 1914–1918 (Cliffs of Gallipoli, The Price of a Mile), illetve a 1939–1945 közötti világégés inspirál (Ghost Division, 40:1, Unbreakable, Talvisota, Panzerkampf, Union – Slopes of St. Benedict, Firestorm) és ennek méltó folytatása az idén május 21-én megjelent Coat of Arms. A banda egyébként a megjelenés másnapján Budapesten lépett fel az Open Air Metal Festen, majd ezt követően indult az új albumot népszerűsítő európai turnéra, melynek keretében az ősz folyamán ismét fellépnek hazánkban. Az új album promóciójának egyik, ma már egyre beváltabb gyakorlataként, a teljes album meghallgatható a Sabaton honlapján. Ugyanitt a készülő legújabb klip kulisszatitkairól is elérhető egy kisfilm.

Végül még egy meglepő adat: bár itthon viszonylag kevéssé ismert, rétegzene kategóriába eső csapatról van szó, szerintem mégiscsak figyelemre méltó, hogy a május 21-i megjelenés hetén, a MAHASZ 20. heti (május 17–23.) eladási listáján, két nap forgalmazás után az új album a 9. helyen nyitott (igaz következő héten már nem volt a legjobb 40-ben).

Ennyit felvezetőnek a Sabatonról. Következő alkalommal az új albumot fogom részletesebben bemutatni. Addig is, hogy ne maradjunk zene nélkül, íme az egyik legjobb szám hivatalos klipje (ilyen sincs nekik túl sok, sajnos) a bandától, a 40:1:

Hirdetés

Kommentek

Vélemény

Alulmotivált milliomos balerináink égetik el Puskás örökségét

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/panzer.jpg

Megjelent:

A Luxemburgtól elszenvedett vereségben számomra nem csak az a fájó, hogy egy újabb fél amatőr csapat játszott cica egér harcot a “magyar álom” megtestesítőivel, hanem az, hogy a csapat gerinc és elképzelés nélkül alibizte le az egész mérkőzést.

Tovább olvasom

Vélemény

Sétáltunk a fények és a halál városában

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/panzer.jpg

Megjelent:

Szerző:

Az elit rejtett szórakozóhelyei, titkos fogadások, még titkosabb luxus bordélyházak, és ami mindezeket összeköti: egy halott lány. Ez nem napjaink New Yorkja, hanem 1936 Budapestje.

Tovább olvasom

Vélemény

Georges Leekens csak “ócska időhúzásra” jó?

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szma/stab/panzer.jpg

Megjelent:

Szerző:

Csányiék idehoztak egy olyan szakembert, aki bár kétségtelenül hatalmas tapasztalattal rendelkezik, nem fogja lerakni a jövő magyar válogatottjának az alapjait.

Tovább olvasom

Aktuál